(Foto: Morten Lund Madsen)

Væksten gået i stå i jyske lufthavne

Tiderne er forbi med tocifrede vækstrater i de jyske lufthavne. Nu står den på beskeden vækst med tendens til stagnation.

Træerne vokser tilsyneladende ikke ind i himlen for de to største jyske lufthavne, der ellers har været vant til flotte vækstrater, som Københavns Lufthavn ofte har måttet se misundeligt til.

Men nu er tiderne ændret. I første halvår voksede passagertallet i Københavns Lufthavn med hele 7,3 procent, mens man halter bagefter i de jyske lufthavne. Billund Lufthavn, der er Danmarks næststørste lufthavn, har på årets syv første måneder haft en beskeden vækst på 1,3 procent, der næsten kan karakteriseres som stagnation.

I Billund er det en stor tilbagegang i chartertrafikken, der eliminerer en relativ flot vækst i udenrigsrutesegmentet. Fremgangen på udenrigsruterne er år til dato på 4,9 procent, mens chartertrafikken samlet har en tilbagegang på 5,2 procent..

En kraftig eksponering mod charter- og lavpristrafik rammer således Billund Lufthavn ekstra hårdt, da det er disse to segmenter, der svigter.

Forventet indenrigstilbagegang i Aalborg
I Aalborg Lufthavn går det en smule bedre end i Billund. Her har der i årets syv første måneder været 821.439 passagerer gennem terminalen, hvilket svarer til en vækst på 21.390 eller 2,7 procent i forhold til samme periode året før.

I den nordjyske lufthavn er det udenrigsrute- og chartertrafikken, der vokser, mens passagertallet på Danmarks største indenrigsrute støt og roligt svinder ind, da flere rejser direkte ud af Aalborg til de store hubs i Amsterdam og Istanbul fremfor at flyve via København.

Herudover er der ikke længere samme lave billetpriser som tidligere på indenrigsruten, hvor der i dag er to operatører mod tre frem til Cimber Sterlings konkurs i 2012.

Hver 10. passager er væk i Aarhus Lufthavn
Mens man retter øjnene mod de to store jyske lufthavn i Billund og Aalborg, er der tendens til at glemme Aarhus Lufthavn, der siden Cimber Sterling-konkursen har haft svært ved at markere sig. Lufthavnen er tydeligvis i klemme mellem de to kombattanter i nord og syd, hvilket kan aflæses i udviklingen af passagertallet.

I Aarhus Lufthavn har man de første syv måneder af 2014 mistet godt hver 10. passagerer. 245.603 passagerer er år til dato rejst gennem lufthavnen, og det er en tilbagegang på 9,8 procent i forhold til samme periode året før.

Samlet set bliver facit en vækst i Billund og Aalborg på tilsammen 42.844 passagerer, mens Aarhus Lufthavn mister 26.779 i årets første syv måneder. Det svarer til en nettovækst på samlet 16.065 passager i det jyske luftfartsmarked, eller godt 0,6 procent. Dermed er stagnationen for markedet som helhed en realitet, da udviklingsforløbet ikke viser væsentlig frem- eller tilbagegang.

Foto: Morten Lund Madsen