Oslo Lufthavn.

Oslo Lufthavn overvejer tredje landingsbane

En tredje landingsbane kan være på vej i Oslo Gardermoen, der ønsker mere kapacitet og samtidig vil dæmpe støjen for de omkringliggende beboelsesområder.

Behovet for mere kapacitet i fremtiden har fået Norges travleste lufthavn, Oslo Gardermoen, til at overveje at etablere endnu en landingsbane.

Den statslige norske lufthavnsoperatør, Avinor, har udviklet en model for, hvor og hvordan lufthavnens tredje landingsbane kan placeres. Grundige afvejninger er foretaget i forhold til behovet for øget kapacitet sammenholdt med konsekvenserne for miljøet og lokalsamfundet.

Modellen for en tredje landingsbane viser, at flytrafikken vil benytte eksisterende luftrum ved Oslo Gardermoen for at begrænse generne for de omkringliggende beboelsesområder.

”Den største forskel i forhold til i dag vil være antallet af operationer,” siger Øyvind Hasaas, lufthavnsdirektør i Oslo Lufthavn, i en pressemeddelelse.

Backup-løsning er nødvendig
Den nye landingsbane vil ligge i den nordlige ende af lufthavnen, og det vil ikke kunne undgås, at boligområderne Råholt og Mogreina bliver påvirket. Syd for den tredje landingsbane ligger et stort beboelsesområde ved navn Sand. Dette område er der taget særligt hensyn til grundet meget tæt bebyggelse. Støj kan dog ikke udelukkes helt.

”Der vil alligevel være fly over Sand, da backup-løsninger er nødvendige. I perioder, hvor vi asfalterer, laver vedligehold eller rydder sne, skal der være mulighed for at bruge alle baneenderne,” forklarer Øyvind Hasaas.

I dag har Oslo Gardermoen mulighed for 79 operationer (starter og landinger) pr. time. Lufthavnen kan øge kapaciteten, hvis man presser trafikken på de to eksisterende landingsbaner. Det vil give plads til 85-90 operationer.

Udvider eksisterende infrastruktur
Prognoser for flytrafik viser, at der frem mod 2030 vil være et stigende behov for mere kapacitet. Det nødvendiggør en tredje landingsbane, lyder det fra Oslo Gardermoen. En udvidelse af lufthavnen vil gøre den i stand til at håndtere 135 operationer pr. time. Behovet vil især være der om morgenen og om eftermiddagen.

”Frem mod 2030 vil Avinor iværksætte alle tiltag, der udvider kapaciteten af ​​eksisterende infrastruktur – både på airside og i terminalen. Der skal investeres mellem halvanden og to milliarder kroner (1,16 til 1,54 dansker kroner, red.) i tilpasninger og modifikationer på airside for at udnytte al mulig kapacitet med de to landingsbaner,” fortæller Øyvind Hasaas.

Avinor er den statslige operatør, der har ansvaret for at sikre en ordentlig infrastruktur i Norges lufthavn – herunder tilstrækkelig kapacitet og kvalitet.

Mulig forkortelse af CPH-tværbane
I Danmarks travleste lufthavn, Københavns Lufthavn, er situationen en lidt anden. CPH har således gennem længere tid barslet med planer om at sløjfe tværbanen, 12/30, der krydser de to parallelle baner, 04L/22R og 04R/22L.

Sidste år foreslog Københavns Lufthavn imidlertid, at man i første omgang kan forkorte landingsbanen fra 2.400 meter til 1.600 meter. Og at det samtidig kun skal være muligt at lette og lande ud over Øresund, da der efter planen skal etableres terminalbygninger på den lukkede del af landingsbanen.

Det antages, at op til 75 procent af den trafik, der i dag benytter tværbanen, fortsat vil kunne operere fra banen ved en forkortelse.

Det er endnu uafklaret, hvorvidt Københavns Lufthavn får myndighedernes tilladelse til at forkorte banen til de foreslåede 1.600 meter.

 

Relaterede artikler:

Oslo Lufthavn overhaler CPH i udlandsvækst

Alle gates får nye navne i Oslo

Førerløse lufthavnskøretøjer ruller nærmere

CPH: Kun widebody-fly vil ikke kunne bruge kort tværbane

CPH vil beholde en forkortet tværbane