En gruppe af meget store virksomheder i flyindustrien er gået sammen om en fond, der skal resultere i en forøget produktion af bæredygtigt flybrændstof. Man vil særligt investere i teknologisk modne løsninger, lyder det.
I fremtiden skal mere SAF (Sustainable Aviation Fuel, red.) være tilgængeligt på markedet. Sådan lyder det fra et nyt partnerskab bestående af Airbus, Air France-KLM Group, Associated Energy Group, LLC, BNP Paribas, Burnham Sterling, Mitsubishi HC Capital Inc. og Qantas Airways.
Sammen med investeringsvirksomheden Burnham Sterling Asset Management har gruppen af virksomheder etableret organisationen Sustainable Aviation Fuel Financing Alliance (SAFFA), en investeringsfond, hvor Airbus er hovedinvestor, oplyser Airbus i en pressemeddelelse.
Partnerne i samarbejdet investerer sammenlagt 200 millioner amerikanske dollars i fonden, hvilket svarer til 1,3 milliarder danske kroner.
Vil investere flere steder
Airbus oplyser, at hver virksomhed i partnerskabet bidrager med finansiel ekspertise, og ambitionen er at hæve udbuddet af bæredygtigt flybrændstof. Primært vil man investere i projekter omhandlende SAF-produktion, som man vurderer, er teknologisk modne, som for eksempel brændstof udvundet på affald fra afgrøder.
Man lægger dog ikke alle æg i samme kurv, og således vil man investere penge i flere produktionsformer samt regioner, oplyser Airbus.
Hver partner i SAFFA får glæde ved samarbejdet, da de samtidig får førsteretten på at købe SAF, som bliver produceret gennem projekterne.
Investeringsfonden oplyser samtidig, at man vil fokusere på SAF, som kan opnå certificeringer inden for EU’s ReFuel-aftale eller CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation, red.)
Den første investeringen har man allerede fortaget, oplyser Airbus. Den investering har man lagt i teknologivirksomheden Crysalis Biosciences, som arbejder på at udvikle USA’s produktionsinfrastruktur inden for brændstof og kemi.
Virksomheden har for nylig købt og renoveret Monarch, en fabrik, der producerer ethanol i byen Sauget i den amerikanske delstat Illinois, men som måtte dreje nøglen om i 2019. Airbus oplyser, at opgraderingen af fabrikken blev fuldendt i første kvartal af 2024, og at den nu har de fornødne miljøcertificeringer til at kunne genoptage produktionen.
I Europa er der i øvrigt nok bæredygtigt flybrændstof på markedet til at nå 2030-målene fastsat i ReFuel EU Aviation-aftalen, der konkret vil kræve, at der fra næste år skal iblandes to procent SAF i det regulære flybrændstof, mens dette tal stiger til seks procent, når kalenderen viser 2030. Det viser en rapport fra den hollandske virksomhed SkyNRG, der blandt andet blander og distribuerer SAF.
Relaterede artikler:
Rapport: Nok SAF til at møde 2030-kravet