United Airlines Boeing 737 MAX-9 (PR-foto, United Airlines)

Vil ombooke passagerer med MAX-flyskræk

United Airlines lover at ombooke passagerer, der ikke vil flyve med 737 MAX. Norwegian har endnu ikke truffet beslutning om, hvordan man vil håndtere sådan en situation.

United Airlines har som alle andre flyselskaber i øjeblikket sine Boeing 737 MAX stående på landjorden. Alle er de ramt af det verdensomspændende flyveforbud, der for over to måneder siden blev indført, efter at to 737 MAX styrtede ned med fem måneders mellemrum.

Ingen endnu ved, hvornår flyet bliver re-certificeret, så det kan komme tilbage på vingerne. Alligevel lover United Airlines’ administrerende direktør, Oscar Munoz, at passagerer, der fortsat ikke har tiltro til flyet, kan blive ombooket uden beregning.

”Hvis folk har brug for nogen form for justeringer, vil vi helt sikkert ombooke dem,” sagde Munoz ifølge Reuters onsdag på Uniteds årlige generalforsamling. Og han tilføjede, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvorvidt selskabet i givet fald vil forsøge at holde flyproducenten Boeing økonomisk ansvarlig.

United har 14 MAX-fly stående på jorden for tiden, og selskabet afventer leverance af yderligere et dusin fly af typen i de kommende år.

Andre overvejer stadig
United er ét af tre amerikanske flyselskaber, der har MAX-fly i sin flåde. Southwest Airlines, der er det flyselskab i verden, der har satset mest på MAX-flyet – 31 styk er der i flåden på nuværende tidspunkt og ordrer på hele 280 i alt – siger, at man stadig overvejer, hvordan man vil håndtere situationen med eventuelt utrygge passagerer.

Hos American Airlines, der har 24 737 MAX grounded i øjeblikket og ordrer på 76 mere, lyder meldingen, at ”kunderne kan være forvissede om, at selskabets piloter aldrig vil flyve et usikkert fly.”

Hos Norwegian, der med sine 18 Boeing 737 MAX i flåden og 92 i ordrebogen er Europas største operatør af flytypen, har man endnu ikke truffet beslutning om, hvordan man i givet fald vil håndtere passagerer med MAX-flyskræk, men derudover er man på linje med American Airlines.

”Det er det for tidligt at sige noget om. Grundreglen for os er, at passagerernes og vores personales sikkerhed altid har førsteprioritet. Vi vil ikke flyve et fly, hvis vi vurderer, at sikkerheden ikke er på allerhøjeste niveau,” siger selskabets danske kommunikationschef, Andreas Hjørnholm, til CHECK-IN.dk.

MAX diskuteres i Texas
Torsdag mødes det amerikanske flyvesikkerhedsagentur, FAA, med flere end 30 internationale flyvesikkerhedsmyndigheder, inklusive europæiske EASA, i Fort Worth i Texas. Her skal man diskutere Boeings softwareopdatering og forbedrede pilottræning. Mødet får dog ikke FAA til at rykke ud med en dato for, hvornår man regner med, at flyene kan komme tilbage i luften igen.

”Det tager så lang tid, som det tager for at gøre det rigtigt. Jeg er ikke bundet til en tidsplan,” siger FAA’s vicedirektør, Dan Elwell, til Reuters.

 

Relaterede links

To ud af tre rejsende tøver med at flyve MAX igen

MAX-flyveforbud koster flyselskab én milliard kroner

MAX koster indtil videre Boeing én milliard dollars