Boeing 787-9 Dreamliner-flyet tankes op. (Foto: Virgin Atlantic | PR)

Virgin Atlantic gennemfører historisk flyvning

Tirsdag vil et Boeing-fly fra Virgin Atlantic flyve fra London til New York udelukkende med bæredygtigt flybrændstof i motorerne. Det skal vise mulighederne i brændstoftypen, lyder det.

I denne verden går man altid ud fra, at noget er umuligt, indtil man oplever, at andre lykkes med det.

Sådan lyder det fra Sir Richard Branson i anledning af, at Virgin Atlantic tirsdag vil gennemføre en transatlantisk flyvning, hvor der udelukkende skal benyttes bæredygtigt flybrændstof (sustainable aviation fuel (SAF)).

Flyvningen omtales som ’Flight100’, bliver den første, der foretages i et Boeing 787-9 Dreamliner-fly mellem London-Heathrow og JFK-lufthavnen i New York. Det har registreringen G-VDIA.

Flyet er udstyret med Rolls-Royce Trent 1000-motorer, der er påfyldt en brændstofblanding, som består af 88 procent biobaseret brændstof, der er fremstillet af såkaldte fedtholdige affaldsprodukter, mens de sidste 12 procent vil være aromater.

Overhalet af amerikansk selskab
Flyvningen har været undervejs siden slutningen af 2022, og den har siden daværende tidspunkt været omtalt som den første transatlantiske flyvning af sin slags overhovedet, men Virgin Atlantic endte dog med at blive overhalet af Gulfstream Aerospace Corporation.

Den 20. november foretog selskabet nemlig en flyvning med 100 procent bæredygtigt flybrændstof i tankene på et Gulfstream G600-fly, der krydsede Atlanten og fløj fra lufthavnen i den amerikanske by Savannah i Georgia til Farnborough Airport i England.

Skal demonstrere potentiale
Virgin Atlantic ønsker at benytte flyvningen som en demonstration af det potentiale til at mindske CO2-udledningerne, som man mener, der er i brugen af SAF, da brændstoffet kan tages i brug, mens udviklingen af fremtidige og grønnere løsninger finder sted.

Ifølge Shai Weiss, der er koncernchef for flyselskabet, håber man, at flyvningen vil bidrage til at overbevise regeringen i Storbritannien om, at man bør fokusere endnu mere på at få skabt en produktion af bæredygtigt flybrændstof under hjemlige himmelstrøg.

”Vi er stolte over at have rundet denne vigtige milepæl, men vi stopper ikke her. Der fremstilles simpelthen ikke nok SAF, og det står klart, at det vil kræve større investeringer at opnå en produktion i stor skala. Det vil først ske, når regeringen vil yde støtte gennem lovgivning og til at få prisen ned.”

Ifølge transportminister Mark Harper støtter regeringen flyvningen, ligesom man også i et eller andet omfang vil støtte en SAF-produktion i landet.

Flyselskabets bankende hjerte
En af passagererne ombord på flyvningen bliver Sir Richard Branson, der fortæller, at han er stolt over det rygstød, som selskabets indsats med flyvningen i hans optik er med give den grønne omstilling.

”Siden 1984 har Virgin Atlantic udfordret status quo og presset luftfartsbranchen til aldrig at slå sig til tåls og altid forsøge at forbedre sig. Efter næsten 40 år er denne pionerånd fortsat Virgin Atlantics bankende hjerte, der skubber udviklingen fra kulfiberfly og flådeopgraderinger til bæredygtige brændstoffer.”

Det var regeringen i Storbritannien, der i første omgang tog intiativ til flyvningen, som blev lagt i et udbud. Det blev vundet af et konsortium, som ledes af Virgin Atlantic og derudover består af Boeing, motorproducenten Rolls-Royce, klimaorganisationerne Rocky Mountain Institute samt uddannelsesinstitutionerne Imperial College London og University of Sheffield.


Relaterede artikler:

Første fly over Atlanten med 100 procent SAF

Får første godkendelse til 100 procent SAF-flyvning

Første grønne flyvning over Atlanten i 2023