Lufthansa forsøger sig med VR-briller. (Foto: Lufthansa)

Virtual Reality-briller sælger opgraderinger

Lufthansa har på forsøgsbasis taget nye metoder i brug for at sælge opgraderinger til Premium Economy på de interkontinentale flyvninger.

Flyselskaberne tager mange utraditionelle metoder i brug for at få kunderne til at købe op til en højere serviceklasse. Et af de mest innovative tiltag kommer fra Lufthansa, der tilbyder særlige Virtual Reality-briller, så passagererne på forhånd kan danne sig et indtryk af, hvad man får for pengene, hvis man vælger at tilkøbe en opgradering.

Forleden blev VR-brillen testet i Terminal 1 i Frankfurt Lufthavn. Lufthansa havde på forhånd udvalgt, hvilke flyvninger der havde tilstrækkeligt mange ledige Premium Economy-sæder til at kunne sætte kampagnen ind på de aktuelle afgange. Når passagererne mødte op i gaten, kunne de indtil 40 minutter før afgang teste Premium Economy-produktet i en tredimensionel oplevelse ved hjælp af VR-brillen. Valgte man efterfølgende at tilkøbe opgraderingen kunne dette gøres direkte i gaten via en mobil kreditkortterminal.

Lufthansa havde gennem to uger hyret et markedsføringsbureau til at forestå demonstrationen af VR-brillen, men flyselskabet ønsker ikke at oplyse nærmere omkring den aktuelle succesrate. Men Lufthansa oplyser til gengæld, at selskabet har gode erfaringer fra USA, hvor man har opnået en betragtelig succes ved anvendelse af VR-brillen.

Som at være der selv
Forsøget med VR-brillen skulle blandt andet vise, om det var muligt i det europæiske marked at foretage mersalg i lufthavnen gennem investering i ny teknologi. Herudover var det også en mulighed for Lufthansa til at vise, at det tyske flyselskab ønsker at tage innovative løsninger i brug for at udvikle markedet. Således var Lufthansa for to år siden det første flyselskab til at benytte 360-graders film i kampagner ved rejsemesser og på sociale medier.

VR-brillen virker på den måde, at kunden får et indtryk af at sidde i sit flysæde, hvor det derefter er muligt at forestille sig, hvordan pladsen ser ud omkring sædet. Erfaringerne viser nemlig, at det er mest effektfuldt at demonstrere fordelene ved Premium Economy Class i et tredimensionelt format, så passageren kan få følelsen af selv at sidde i kabinen.

 

Relaterede artikler:

Lufthansas Premium Economy klar før tid

Her er Lufthansas plan for Premium Economy-udrulning

Disse Lufthansa-ruter har Premium Economy

Lufthansa overvejer premium economy

Lufthansa på vej med Premium Economy Class