Vueling Airbus A320.200.

Vueling fremskynder rute efter Spanair-konkurs

I kølvandet på konkursen i Spanair har det spanske lavprisflyselskab Vueling i al hast fremskyndet sin nye rute fra København til Barcelona. Premieren er rykket to måneder frem og startede allerede i weekenden. Også andre lavprisflyselskaber kæmper om Spanairs kunder.

Den enes død, den andens brød.

Konkurrencesituationen i den internationale luftfart blev udstillet i denne weekend. Først måtte Spanair kaste håndklædet i ringen og gå konkurs. Og næppe var de juridiske dokumenter sendt videre, før konkurrenterne kastede sig over passagererne.

I første omgang for at hjælpe strandede passagerer, men naturligvis også i egen interesse.

Hos Vueling smedede man i hvert fald mens jernet er varmt. I kølvandet på konkursen i Spanair valgte det spanske lavprisflyselskab i al hast at fremskynde sin nye rute til Barcelona.

For et par måneder siden annoncerede Vueling sin entré i det skandinaviske marked med ruter fra Barcelona til Stockholm, København og Aalborg fra sommertrafikprogrammets begyndelse i slutningen af marts måned.

Ruten Barcelona-København skulle officielt starte 25. marts, men efter Spanairs konkurs valgte Vueling at fremrykke premieredatoen så den nye rute allerede startede lørdag den 28. januar, altså to måneder før tid, og blot en dag efter Spanairs konkurs.

Fra starten flyves fire ugentlige afgange, hvilket fra 25. marts øges til de oprindeligt planlagte 11 ugentlige afgange.

Også andre lavprisflyselskaber står på spring

Vueling havde i 2011 en vækst på næsten 12 % til 12.315.721 passagerer og er dermed Europas fjerdestørste lavprisflyselskab, kun overgået af Norwegian, easyJet og Ryanair.

Og netop Norwegian, easyJet og Ryanair er også gået på charmeoffensiven for at sikre sig Spanairs kunder.

Meddelelsen om konkursen i Spanair kom sent fredag aften og allerede lørdag meddelte European Low Fares Airlines Association (ELFAA), der er europæisk organisation for lavprisflyselskaber, at en række medlemsvirksomheder ville bistå de strandede kunder fra Spanair med hjemtransport til lave priser.

Det drejede sig om netop easyJet,Norwegian,Ryanair og Vueling, der alle sammensatte særlige tilbud til Spanair-kunderne, der ikke selv kunne komme hjem,

ELFAA har i dag 9 medlemmer i form afeasyJet, Flybe, Jet2.com, Norwegian, Ryanair, SverigeFlyg, transavia.com, vueling samtWizz Air og selskaberne flyver tilsammen over 180 millioner passagerer årligt.