Dash-8-100 fra Widerøe. (Foto: De Havilland Canada | PR)

Widerøe forlænger levetiden på 27 år gamle fly

En del af flåden hos Widerøe skal indgå i et serviceprogram, hvor både flyenes brugstid og det mulige antal start og landinger, som de kan foretage, bliver forhøjet ganske betragteligt.

Der er ingen udsigt til, at op mod tyve af Widerøes i alt 23 Dash-8-100-fly bliver sendt på pension lige foreløbigt. Flyene har en gennemsnitsalder på 27,6 år, men det norske flyselskab har sagt ja til et deltage i et program fra flyproducenten De Havilland Canada, der har til formål at forlænge flyenes levetid.

Flyproducenten står bag turbopropflytypen, der blev solgt fra 1984 og frem til midten af 1990’erne. Flytypen er særligt velegnet til at lande på kortere landingsbane, og det har været medvirkende til, at de er blevet populære blandt regionale flyselskaber.

I en del af de lufthavne, som flyselskabet betjener i Norge, er det nødvendigt, at flyene kan foretage STOL, hvilket er en forkortelse for Short Take Off and Landing. Det betyder, at flyene ikke kræver en lige så lang banelængde som andre typer for at kunne komme på vingerne eller lande.

Det skandinaviske land har opbygget et netværk af såkaldte STOLPorts, som er lufthavne, hvor landingsbanen typisk blot er 800 meter lang. Det er noget kortere end i større lufthavne, da banerne her eksempelvis kan have en længde på flere kilometer.

Fordobler det oprindelige antal start og landinger
Nødvendigheden af at kunne benytte kortere landingsbaner, har været medvirkende til, at Widerøe er blevet en del af De Havilland Canadas serviceprogram, der kaldes ESP Plus (Extended Service Program Plus, red.), der både forlænger flyenes levetid og antallet af flight cycles.

Begrebet flight cycles dækker over hvor mange start og landinger, som et enkelt fly kan foretage. Som udgangspunkt har Dash-8-100-flyene mulighed for at lave 80.000 af disse, men serviceprogrammet kan forhøje det tal til 160.000.

I praksis fungerer programmet således, at flyproducenten gennem analyser har identificeret en række komponenter og systemer, der bør udskiftes eller opgraderes. Når det er gjort, er flyene i stand til at foretage flere flight cycles samtidig med, at levetiden forlænges med 30 til 40 år, lyder det fra De Havilland Canada.

Kan forlænge levetiden for tyve fly
I første omgang har Widerøe og De Havilland Canada indgået en aftale, der betyder, at ti af selskabets Dash-8-100-fly bliver en del af programmet. Det indgår som en del af aftalen, at Widerøe har mulighed for, at yderligere ti fly også kan få forlænge levetiden senere hen.

De tyve fly har allerede været en del af forløberen til ESP Plus, der er et serviceprogram ved navn ESP. Det hæver antallet af mulige flight cycles, så flyene er i stand til at foretage 120.000 start og landinger, inden de er udtjente, og det har været en stor succes, fortæller Widerøe.

“Siden 2009, da vi var med til at lancere programmet, har vi brugt Extended Service Program på tyve af vores Dash-8-100-fly, og de fortsætter med at være robuste, pålidelige og omkostningseffektive ved brug på de krævende operationer, som vi foretager i det udfordrende klima i det nordlige Skandinavien. Programmet er afgørende for at bygge bro mellem konventionel og ny teknologi, og det vil sikre kontinuerlig betjening af det norske STOL-netværk, indtil mere miljøvenlig teknologi bliver tilgængelig,” udtaler Werner Skaue, som er direktør for aircraft trading ved Widerøe Asset.

 

Relaterede artikler:

SAS opsiger aftale med Widerøe

SAS og Widerøe skal konkurrere på CPH-rute

Widerøe-piloter er de mest tilfredse i Skandinavien