Midtjyllands Lufthavn håber, at SVM-regeringen vil give statstilskud til indenrigsflyvningerne til København, da det vil gøre det nemmere at finde en ny operatør efter, at DAT har sagt farvel.
Den kommercielle del af Midtjyllands Lufthavn blev lagt i dvale tidligere på måneden efter, at DAT foretog den foreløbigt sidste flyvning på indenrigsruten til Københavns Lufthavn, da der endnu ikke er fundet en ny operatør, der kan overtage driften.
Ledelsen hos DAT meldte allerede ud i oktober, at flyselskabet ikke havde i sinde at fortsætte med at foretage flyvningerne. Det skyldtes, at selskabet ikke kunne få rutebudgettet for 2023 til at gå op, da blandt andet høje brændstofpriser påvirker den økonomiske situation.
Siden har bestyrelsen i Midtjyllands Lufthavn afskediget lufthavnschefen, varslet at de ansatte kan miste deres job og udtalt, at situationen muligvis kan resultere i en mere permanent lukning af lufthavnens kommercielle aktiviteter, såfremt der ikke bliver indgået en aftale med en ny operatør.
Ønsker driftstilskud fra staten
Den nye SVM-regering, der tiltrådte i den forgangne uge, har dog givet nyt håb, da transportminister Thomas Danielsen fra Venstre har været kandidat i kredsen i Struer, som er en af lufthavnens ejerkommuner, siden 2008, og derfor kender forholdene for lufthavnen.
Ulrik Wilbek, der er bestyrelsesformand i lufthavnen, fortæller til TV Midtvest, at han vil gå i dialog med ministeren og Transportudvalget om situationen i Midtjyllands Lufthavn, og hans håb er, at der potentielt kan indføres sociale rabatter således, at en ny operatør får mulighed for at tilbyde billigere billetter til studerende og ældre, hvilket DAT også tidligere har påpeget kunne være en mulig løsning. Han henviser blandt andet til Sønderborg Lufthavn, der får et årligt statstilskud.
Ifølge Ulrik Wilbek er bestyrelsen i øjeblikket involveret i forhandlinger om en mulig overtagelse af flyvningerne, og selvom en sådan ordning ikke nødvendigvis er afgørende, kan den fungere som et yderligere incitament til, at der bliver indgået en aftale.
Har indtil den 1. april
Bestyrelsesformanden slår dog også fast, at man fra lufthavnens ledelse allerede har fastsat en skæringsdato, hvor man ønsker at have en ny operatør på plads inden. Flyvningerne skal ikke nødvendigvis være sat i gang den dato, men der skal meget gerne foreligge en ny aftale.
”Vi har besluttet i bestyrelsen, at vi arbejder med det her fuldt ud frem til 1. april. Hvis der ikke er en løsning 1. april, så indkalder vi igen til et bestyrelsesmøde og så er det ikke med henblik på at fortsætte.”
Til trods for at fremtiden for den kommercielle drift i lufthavnen på nuværende tidspunkt er uklar, fortæller Ulrik Wilbek, at han ”tror”, at man får forhandlet en ny aftale om indenrigsflyvningerne mellem lufthavnene i København og Midtjylland på plads.
Relaterede artikler:
Stilheden har sænket sig over Midtjyllands Lufthavn