Fly fra Wizz Air. (Foto: Wizz Air | PR)

Wizz Air investerer millionbeløb i SAF-virksomhed

I fremtiden er det meningen, at en del Wizz Air-flyvninger skal foretages med en brændstoftype, der er fremstillet af kloakslam. I løbet af de næste fem år skal der etableres et produktionsanlæg.

For nyligt kom det frem, at Norwegian sammen med virksomheden Norsk e-Fuel har til sinde at opføre et anlæg, hvor der skal fremstilles bæredygtigt flybrændstof (sustainable aviation fuel (SAF)).

Nu fortæller Wizz Air, at det ungarske flyselskab har investeret fem millioner pund, hvilket svarer til 42,2 millioner danske kroner, i virksomheden Firefly Green Fuels, der har ambitioner om at fremstille brændstof, som reducerer mængden af CO2-udledninger fra flytrafikken.

Investeringen er første gang, at Wizz Air køber aktier i et selskab, der er beskæftiget med fremstilling af SAF, og forventningen er, at den vil betyde at flyselskabet fra 2028 og i en periode på 15 år frem vil kunne få leveret op mod 525.000 ton bæredygtigt flybrændstof til selskabets operationer i Storbritannien.

Laver brændstof af kloakslam
Der findes forskellige former for bæredygtigt flybrændstof. I dag benytter nogle producenter eksempelvis madaffald, som blandt andet brugt madolie, til fremstillingen, men Firefly Green Fuels har en anden tilgang.

Selskabet benytter en teknologi, der gør det muligt at omdanne kloakslam til flybrændstof. Ifølge virksomheden har dét den fordel, at slammet er tilgængeligt i meget store mængder. I Storbritannien anslås det, at der skabes flere end 57 millioner ton kloakslam årligt, hvilket vil kunne laves om til 250.000 ton SAF.

Brændstoftypen er endnu ikke blevet certificeret i henhold til de gældende standarder, men det oplyses, at beregninger fra Cranfield University peger på, at SAF’en potentielt kan mindske mængden af udledninger med 90 procent, når man sammenligner med almindeligt jet fuel.

Kan medvirke til at løse nøgleudfordring
Firefly Green Fuels regner med, at virksomhedens første produktionsanlæg vil være oppe at køre i løbet af de næste fem år. Selskabets administrerende direktør James Hygate fortæller, at man ser perspektiver i, at Wizz Air har involveret sig i forretningen.

”Ønsket fra Firefly er, at vi skal stå bag et gearskifte i forhold til fremtiden for flyrejser. Kloakslam er tilgængeligt i store mængder på verdensplan og vores produktionsproces muliggør, at vi kan få det til at gøre gavn og mindske afhængigheden af fossile brændstoffer i de brancher, hvor det er sværest at foretage en grøn omstilling.”

Wizz Air betegner selv investeringen som ”en milepæl” i selskabets bæredygtighedsstrategi. Det er meldingen fra Michael Berlouis, der er chef for strategiske projekter hos Wizz Air. Han forklarer desuden, at flyselskabet anser investeringen som en fremtidssikring.

”SAF er afgørende for at mindske CO2-udledningerne fra luftfarten. Mængden af tilgængelige råvarer til fremstillingen af brændstoffet er til stadighed en nøgleudfordring for branchen, men vores investering i Firefly og selskabets teknologi til at producere SAF af kloakslam betyder, at vi forbedrer vores muligheder for at kunne tilbyde både billige og mere bæredygtige flyvninger i fremtiden.”


Relaterede artikler:

Norwegian vil bygge brændstofanlæg i Norge

Wizz forventer at få underskud i 2022/23

Wizz Air skærer massivt ned i Billund