En Airbus A320-200 fra det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Wizz Air overvejer britiske ruter til Rusland

Det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air ser på mulighederne for at åbne ruter fra Storbritannien og til russiske destinationer på selskabets britiske driftslicens.

Det er sædvanligvis ikke nemt for flyselskaber at komme ind på det russiske marked som følge af bilaterale luftfartsaftaler, hvor der gives adgang til begrænsede antal flyselskaber og destinationer.

Ikke desto mindre har Wizz Air nu åbnet op for, at det vil overveje at gå ind på det russiske marked med ruter fra britiske lufthavne, såfremt det lader sig gøre. Koncernchef i Wizz Air, Jozsef Varadi, har onsdag over for FlightGlobal udtalt, at flyselskabet vil bruge sin britiske driftslicens fra datterselskabet Wizz Air UK til at flyve til Rusland.

Wizz Air-koncernchefen fortæller, at det ungarske flyselskab forsøger at blive udvalgt til at måtte flyve fra Storbritannien og til russiske destinationer. Jozsef Varadi mener, at Wizz Air bør have en ”stærk nok baggrund” til at få status som udvalgt flyselskab. Han ønsker ikke at sætte navne på eventuelle kommende destinationer i Rusland. Første russiske flyvninger kan ske inden for alt fra måneder til år, lyder det.

Ét britisk selskab flyver til Rusland
Kun to britiske flyselskaber har lov til at operere rutefly til Rusland. British Airways er for tiden det eneste, der har russiske destinationer på rutekortet, med forbindelserne fra London Heathrow til Moskva og Sankt Petersborg.

Wizz Air anvender i forvejen sin ungarske driftslicens til at operere til Moskva og St. Petersborg fra den ungarske hovedstad, Budapest. Øvrige forbindelser mellem de to lande er Aeroflots rute fra Moskva til London Heathrow og samme flyselskabs rute mellem Sankt Petersborg og London Garwick. Det russiske lavprisflyselskab Pobeda opererer fra Sankt Petersborg til London Stansted.

Indtil april 2016 fløj det britiske lavprisflyselskab easyJet til Moskva, men selskabet droppede sine rettigheder til ruten efter kun en måned. Det er disse rettigheder, Wizz Air gerne vil overtage, antyder Jozsef Varadi over for FlightGlobal.

Stor ekspansion i Norden
Moskva og Sankt Petersborg er de to eneste russiske byer, Wizz Air må operere til på sin ungarske driftslicens via en bilateral aftale. Wizz Air-koncernchefen skal imidlertid stå klar, såfremt Rusland på et tidspunkt lemper for adgangen for udenlandske flyselskaber.

Når Wizz Air ikke har nem adgang til Rusland, åbner selskabet i stedet nye ruter til en lang række andre lufthavne i Europa. I Norden opererer Wizz Air til 16 lufthavne – herunder til de danske Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn. I december sidste år annoncerede flyselskabet sin rute nummer 100 i Norden.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air annoncerer rute nummer 100 i Norden

Ryanair og Wizz Air får bøder for nye håndbagageregler

Wizz Air åbner to Ukraine-ruter til Danmark

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Ny Ruslands-aftale kan skabe Asien-vækst i CPH