Fly fra Wizz Air og easyJet i London Luton Airport. (Foto: Chrispictures | shutterstock)

Wizz Air til EU: Lad 80/20-slotregel være

Koncernchefen for det ungarske flyselskab Wizz Air opfordrer atter EU til at lade være med ændre i reglerne for fastholdelse af slots i de europæiske lufthavne.

Meget er forandret siden COVID-19 for alvor begyndte at sprede sig i det tidlige forår 2020. En af de ting er vilkårene for slots i europæiske lufthavne. Tidligere var det sådan, at man skulle bruge 80 procent af de tildelte slots, ellers risikerede flyselskaberne at miste dem i den følgende trafikprogram.

Den regel er dog blevet lempet i løbet af COVID-19-pandemien. Det er blandt andet sket, fordi flere flyselskaber sendte tomme fly fra en lufthavn til en anden, så selskaberne på den måde kunne beholde deres start- og landingstilladelser i de eftertragtede lufthavne.

EU, som regulerer tildelingen af slots, besluttede derfor at ændre i forordningen. Det betyder, at i øjeblikket skal 50 procent af de tildelte slots anvendes. I december sidste år ændrede EU Kommissionen igen kravet, så slots skal benyttes 64 procent af tiden i det kommende sommertrafikprogram mellem den 28. marts og 29. oktober i år.

Lad dem være
Beslutningen har dog vakt kritik. Der er nemlig kun et vist antal slots til rådighed i de slotrestriktive lufthavne, og derfor er der kamp om start- og landingstilladelserne. Koncernchef Jozsef Varadi fra Wizz Air er ifølge Reuters imod, at vilkårene er blevet lempet.

Chefen for det ungarske lavprisselskab mener nemlig, at forordningen i sin nuværende form “forvrider markedet”, da en del slots tilhører selskaber, der – ifølge Varadi – har svært ved at fylde flyene op, mens lavprisflyselskaberne kan sælge alle sæder på en flyvning.

”Lad slot-reglerne være, som de var før pandemien, så vil markedet ordne det. Hvorfor skal de være beskyttet til gavn for de ældre flyselskaber, der ikke er i stand til at betjene dem, fordi de er ineffektive?”

Kritiserer Lufthansa
Wizz Air købte i slutningen af sidste år 15 slot-par fra Norwegian i London-lufthavnen Gatwick. Det betyder, at Wizz Air får yderligere 15 daglige afgange og ankomster i lufthavnen. I løbet af foråret vil lavprisselskabet have fem fly i Gatwick Airport.

Diskussionen om reglerne for fastholdelse af slots er blevet aktuel igen, fordi Lufthansa, der allerede har aflyst 33.000 flyvningerne i vintertrafikprogrammet, gerne vil aflyse yderligere 18.000 flyvninger. De ser dog ud til at blive gennemført alligevel, så Lufthansa kan fastholde selskabets slots.

Det fik Ryanairs koncernchef Michael O’Leary til at rette kritik af Lufthansa. Det skriver Reuters. O’Leary mener, at Lufthansa i stedet burde frigive de slots, som koncernen ikke har passagerer til, så tilladelserne kan blive taget i brug af andre flyselskaber.

 

Relaterede artikler:

Tvunget til at gennemføre 18.000 tomme flyvninger

Wizz Air køber Norwegian-slots i Gatwick

Wizz Air køber Monarch-slots i Luton Airport