​Endnu en østeuropæer sat til salg

Fornylig blev slovenske Adria Airways sat til sag. Nu får Adria Airways selskab på salgslisten af en anden østeuropæisk ”flag carrier”.

Lysten til at eje landets nationale luftfartsselskab er stærkt aftagende i flere østeuropæiske lande. Fornylig sat den slovenske regering således det nationale flyselskab Adria Airways til salg. Nu slutter et andet nationalt flyselskab fra Østeuropa sig til Adria Airways og får et ”Til salg”-skilt klistret på sig.

Det er det lille land Montenegro’s nationale flyselskab, Montenegro Airlines, som en komite med landets premierminister i spidsen har beordret solgt.

Turkish var tæt på
Landets regering har tidligere forsøgt at sælge flyselskabet. I 2009 var israelske El Al i at købe Montenegro Airlines, men kun hvis man samtidig kunne få kontrol med landets to vigtigste lufthavne Podgorica og Tivat. Det blev afvist af den montenegrinske regering. I 2011 forsøgte regeringen at sætte 30 procent af Montenegro Airlines til salg. El Al, det andet israelske selskab Arkia og Etihad fra ørkenemiratet Abu Dhabi viste interesse, men ingen af selskaberne kom med et egentligt bud. Samme år annoncerede Montenegros regering, at Turkish Airlines var tæt på at købe både flyselskabet og de to lufthavne, som El Al også havde kig på.

Det blev heller ikke til noget. Men nu vil regeringen give det et nyt forsøg. Regeringen har besluttet, at lufthavnene i Podgorica og Tivat ikke bliver sat til salg. Den beslutning vil sandsynligvis ikke gøre det nemmere at finde en køber til Montenegro Airlines.

Etihad Airways er det selskab, der først springer i øjnene, når man kaster blikket ud over den internationale luftfartsbranche på udkig efter potentielle købere. Det stenrige selskab fra De Forenede Arabiske Emirater købte sidste år Serbiens JAT Airways og omdøbte det til at hedde Serbia Airways. Serbien er naboland til Montenegro. Begge lande var en del af Jugoslavien.

To gange Sjælland
Montenegro Airlines flyver fra Podgorica til 14 europæiske destinationer, her i blandt Paris, Frankfurt, Zürich, Wien, Rom og Moskva, med en flåde af Embraer 195 og Fokker 100 fly. I 2010 åbnede selskabet en rute fra Podgorica til København. Den er sidenhen blevet lukket igen.

Montenegro ligger ud til Adriaterhavet presset inde mellem Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Serbien og Albanien. Landet har omkring 700.000 indbyggere og et areal på 13.800 kvadratkilometer – svarende til to gange Sjællands størrelse. I 2008 ansøgte Montenegro om EU-medlemskab. I juni 2012 blev egentlige optagelsesforhandlinger indledt, men næsten tre år efter har et medlemskab af EU stadig lange udsigter.