Fly fra Sunclass Airlines. (Arkivfoto Thomas Cook Group | PR)

45.000 færre flyvninger som følge af konkurser

Mindst otte større europæiske flyselskaber er gået konkurs i 2019. Hvis de fortsat havde fløjet, ville de tilsammen have stået for over 45.000 flyvninger den kommende vinter.

Mens der fortsat er over to måneder tilbage af 2019, kan det allerede nu konkluderes, at europæisk luftfart i år har været ekstraordinært hårdt ramt af konkurser i branchen.

Mindst otte større europæiske flyselskaber er i løbet af i år gået konkurs, og de otte selskaber ville – hvis de havde klaret skærene og fortsat fløj – tilsammen have stået for over 45.000 flyvninger i det kommende vinterprogram. Det viser en opgørelse fra den britiske analysevirksomhed OAG.

Thomas Cook var seneste kollaps
Senest har Thomas Cook Gruppens konkurs sendt chokbølger gennem den europæiske luftfartsbranche og berørt om imod 150.000 passagerer. I sidste måned gik Frankrigs næststørste flyselskab, Aigle Azur, konkurs, og et andet fransk luftfartsselskab, XL Airways, fulgte hurtigt efter.

Sloveniens største flyselskab, Adria Airways, er også kollapset, og det samme er islandske WOW Air, tyske Germania, britiske BMI Regional og italienske Ernest Airlines.

Alene Germania ville ifølge OAG have stået for 8.800 flyvninger i det kommende vinterprogram, mens Thomas Cook ville have haft 8.200 flyvninger. WOW Air ville have haft omkring 5.000 flyvninger til vinter, hvis selskabet havde overlevet.

Tabet af flyruter og flyvninger som følge af konkurserne bliver dog opvejet en smule af, at andre flyselskaber vil tilføje over 10.600 flyvninger i vinterprogrammet.

Faldet er kun på én procent
Samlet set vil kapaciteten i europæisk luftfart – målt på antal flyvninger – dog kun være faldet med lidt over én procent i det kommende vinterprogram sammenlignet med vintersæsonen 2018/2019 – fra 3.390.000 flyvninger til 3.355.000 flyvninger.

I den aktuelle sommersæson, som nærmer sig sin afslutning, vil der ifølge OAG’s tal være blevet gennemført 2,2 procent færre flyvninger i europæisk luftfart i forhold til sommersæsonen 2019. Antallet af passagerer ser imidlertid ikke ud til at være faldende. I 12-måneders perioden fra juni 2018 til juni 2019 har OAG eksempelvis registreret en vækst i antallet af flypassagerer på fire procent.

OAG peger i en artikel på, at europæisk luftfart også har haft mange andre store udfordringer i 2019 – heriblandt strejker, klimaprotester, droneaktioner og dårligt vejr.

Fremadrettet vil både Brexit, økonomisk afmatning og klimaproblemer være en udfordring for europæisk lufthavn, skriver OAG, som også peger på, at den skandinaviske ”flyskam” måske kan begynde at sprede sig til det øvrige Europa.

 

Relaterede artikler:

116 fly hos konkursramte Thomas Cook

Fem grunde til WOW airs konkurs

Lavprisselskabet Germania er gået konkurs