SAS-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Michael Kidmose | CPH | PR)

15 nye SAS-ruter fra globalt hub i København

SAS vil i sommertrafikprogrammet 2025 lancere 15 nye ruter fra Københavns Lufthavn, der bliver selskabets globale kundepunkt. Der er tale om en langdistancerute til USA, en dansk indenrigsrute samt 13 europæiske ruter.

Der er ikke længere nogen tvivl om, at Københavns Lufthavn vil blive styrket i forbindelse med de offensive fremtidsplaner, som SAS har lagt efter exit fra Chapter 11.

Det viser sig i særdeleshed i det kommende sommertrafikprogram, der træder i kraft den 30. marts 2025. Her vil SAS i første omgang åbne ikke færre end 15 nye ruter fra den danske hovedstadslufthavn.

Tirsdag kunne SAS løfte sløret for Seattle som ny langdistancerute fra København, og derudover kommer der yderligere 13 europæiske ruter samt en dansk indenrigsrute.

De 13 europæiske ruter fordeler sig med Budapest, Bukarest, Krakow, Lyon, Madrid, Milano-Linate, Malta, Sevilla og Valencia samt Kristiansand, Harstad/Narvik, Bodø og Turku i Norden. Endelig vender indenrigsruten til Billund tilbage efter fem års fravær.

Hos SAS’ koncernchef Anko van der Werff er der stor tilfredshed med udvidelsen af rutenettet fra Københavns Lufthavn.

“Efter nyt ejerskab og den vellykkede gennemførelse af vores omstrukturering fremstår SAS som et konkurrencedygtigt og finansielt stærkt flyselskab. Ved at forbedre København som vores vigtigste knudepunkt og udvide vores netværk, booster vi konnektiviteten og driver økonomisk vækst ikke kun i Danmark, men i hele Skandinavien. I takt med at vi fokuserer på at opbygge et globalt knudepunkt i Skandinavien, vil København blive en central gateway, der bringer regionen endnu tættere sammen.”

Stadig mange forbindelser fra Oslo og Stockholm
SAS understreger ved samme lejlighed, at man fortsat vil tilbyde “robuste” forbindelser fra Oslo og Stockholm. Fra Oslo Lufthavn bevares de op imod 125 daglige afgange til flere end 60 destinationer med fokus på regionale og europæiske rute. Derudover vil SAS fra sommeren 2025 også tilbyde New York-JFK på rutekortet fra Oslo, hvorfra SAS hidtil har fløjet til Newark-lufthavnen.

Ligeledes vil Stockholm-Arlanda fortsat være en vigtig gateway for europæiske og interkontinentale rejser, hvilket vil blive yderligere styrket ved den partnerskabsaftale, som SAS vil indlede med Braathens Regional Airways (BRA).

SAS vil dog fokusere på at øge selskabets globale rækkevidde ved fortsat at udvikle Københavns Lufthavn som hovedtrafikknudepunktet for internationale rejser. Det er ambitionen, at CPH skal være nøgletransitpunkt for langdistanceflyvninger ved at forbinde Europa med Nordamerika og Asien.

“For vores passagerer betyder dette flere rejsemuligheder, forbedret bekvemmelighed og en problemfri oplevelse på tværs af et voksende antal destinationer,” lyder det fra Anko van der Werff.

 

Relaterede artikler:

SAS vender tilbage til Seattle efter 16 års fravær

BRA wetleaser sine ATR-fly til SAS

Fra syv til 11 nye SAS-ruter fra Københavns Lufthavn