En Boeing 777-200ER fra Pakistan International Airlines (PIA). Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

150 PIA-piloter har snydt med certifikaterne

Pakistan International Airlines har groundet 150 piloter på grund af formodet snyd med certifikaterne. Dette er kommet frem i forbindelse med undersøgelsen af A320-styrtet i maj.

Halvanden hundrede piloter fra det nationale pakistanske flyselskab, Pakistan International Airlines (PIA), er blevet henvist til jorden på ubestemt tid.

Det oplyser PIA, som beskylder piloterne for at have snydt med deres certifikater ved angiveligt at have fået andre til at tage eksamen for dem. Denne anklage følger i kølvandet på styrtet med en Airbus A320 fra PIA den 22. maj, hvor flyet styrtede ned i et boligkvarter i Karachi. 97 ud af 99 personer om bord på flyet omkom ved ulykken.

Det er i forbindelse med undersøgelsen af dette styrt, at PIA har opdaget, at der angiveligt er foregået snyd med certifikaterne. PIA har ikke givet yderligere oplysninger om sagen, men flyselskabet siger, at der er påbegyndt en proces med at få afskediget de 150 piloter.

”Vi vil sørge for, at sådanne ukvalificerede piloter aldrig vil flyve fly igen,” siger Abdullah Hafeez, talsmand for PIA, til Associated Press.

Den pakistanske højesteret anmoder om en redegørelse over sagen fra de pakistanske luftfartsmyndigheder inden for de næste to uger.

Bekymrende sag og alvorlig sikkerhedsbrist
International Air Transport Association (IATA) finder sagen yderst kritisk. Foreningen følger udviklingen og er i gang med at indsamle mere information om sagen.

”Vi følger rapporter fra Pakistan om falske pilotcertifikater, som er bekymrende og repræsenterer et alvorligt bortfald af licens- og sikkerhedsovervågning,” siger en IATA-talsmand.

Beslutningen fra PIA torsdag om at grounde piloterne kommer dagen efter, at Pakistans luftfartsminister, Ghulam Sarqar Khan, oplyste, at 262 ud af 860 pakistanske piloter havde ”falske” certifikater. Det kom frem i forbindelse med fremlæggelsen af de foreløbige konklusioner omkring A320-styrtet i maj.

Meddelelsen chokerede politikerne i Nationalforsamlingen og familiemedlemmer til flere af de passagerer, der døde ved styrtet.

Hverken Ghulam Sarqar Khan eller Abdullah Hafeez har givet yderligere oplysninger om, hvilke metoder de groundede piloter anvendte for at få certifikater til at flyve kommercielle fly. Luftfartsministeren nævnte kun, at piloterne ikke selv tog eksaminerne for at få de krævede certifikater.

Fortilfælde med falsk pilotcertifikat
I 2018 opdagede PIA, at en af selskabets piloter havde en testdag på sit certifiktat, som var en helligdag. Dette indikerede, at testen ikke kunne have fundet sted denne dag. Pakistans luftfartsmyndigheder har siden undersøgt omfanget af PIA-piloters falske kvalifikationer, men der er ikke kommet meget frem i sagen, skriver det britiske medie BBC.

PIA har siden 1965 været involveret i 10 større styrt og flere mindre hændelser. Senest opstod således ulykken i maj med A320, hvor den foreløbige havarirapport konkluderer, at piloterne var ukoncentrerede som følge af COVID-19-pandemien.

Piloterne talte om coronavirus i den sidste halve time inden landing, og de var ikke fokuserede på flyvningen. PIA-flyet forsøgte at lande to gange i Karachi Jinnah International Airport på en flyvning fra Lahore i Pakistan, men A320-flyet styrtede i et boligkvarter 1,3 kilometer fra landingsbanen.

I forbindelse med landingsforsøgene overhørte eller ignorerede piloterne en række advarsler fra flyvelederne, ligesom de sjuskede med højden under indflyvningen og brugen af landingsstellet.

Pakistan grounder piloter fra flere flyselskaber
De pakistanske myndigheder har valgt at grounde i alt 262 piloter, lyder det fredag eftermiddag fra den pakistanske luftfartsminister, Ghulam Sarqar Khan. Alle piloterne er anklaget for at have fået hjælp til en eller flere prøver i forbindelse med udstedelse af certifikater.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters drejer det sig om 141 piloter fra PIA, ni fra Air Blue, 10 fra Serene Airline og 17 fra det konkursramte Shaheen Airlines.

De øvrige groundede piloter er aktive i flyveklubber og charter-selskaber. Transportministeren oplyser, at alle flyselskaber og flyveklubber er informeret om, at “disse piloter ikke burde have lov til at flyve mere”.

De suspenderede piloter skal angiveligt have taget ulovlige midler i brug ved blandt andet at have bestukket nogen ved Pakistans civile luftfartsmyndigheder eller brugt politisk indflydelse for at få nogen til at tage deres prøver. Det oplyser embedsmænd ifølge Reuters.

 

Relaterede artikler:

Piloter på ulykkesfly overhørte talrige advarsler

Forfejlet landingsforsøg blev fatalt for PIA-fly

Airbus A320 styrtet ned i Pakistan