Boeing 737-800 fra China Eastern Airlines. (Foto: nitinut380 | shutterstock.com)

20 procent af nye fly på verdensplan skal til Kina

I ny prognose lyder det, at indenrigsmarkedet i Kina vil blive det største i verden, og i løbet af de næste 20 år vil selskaber i landet aftage en femtedel af alle nye fly. I alt er der behov for 8.560 fly.

Genopretningen er forsat i gang, og i øjeblikket er der færre internationale rejsende, som booker billet på flyvninger til Kina, end tilfældet var før COVID-19-pandemien, men det betyder ikke, at flyproducenterne begynder at kigge i en anden retning.

Der er nemlig tiltro til, at efterspørgslen på nye fly til at betjene indenrigsruterne i det folkerige land vil være stor i løbet af de kommende to årtier, ligesom kinesiske selskaber også ventes at udbygge deres rutenetværk til udlandet i takt med, at forholdene normaliseres.

Det er budskabet i en ny prognose, som Boeings afdeling kaldet Commercial Market Outlook har udarbejdet. Det forventes, at Kina vil opleve en økonomisk vækst, der vil være væsentligt højere end den gennemsnitlige, man vil opleve i verdens andre lande, og det vil medvirke til at øge efterspørgslen efter indenrigsflyvninger.

Derfor anslår man, at landet vil have behov for at anskaffe 8.560 nye passagerfly i årene frem mod 2042.

Forudser behov for forskellige typer
Den amerikanske flyproducent vurderer, at genopretningen vil betyde, at kinesiske selskaber vil tegne sig for en femtedel af de nye fly, der skal leveres i løbet af de kommende to årtier, og indenrigsmarkedet i Kina ventes at vokse til verdens største henimod 2042.

De i alt 8.560 fly ventes at fordele sig på 350 regionale fly, 6.470 single aisle-modeller, 1.550 med widebody samt 190 fragtfly, oplyses det.

Ifølge prognosen skal widebody-flyene særligt benyttes til at understøtte landets netværk af internationale flyruter, der ventes at vokse frem mod 2042, mens vækst i e-handel og efterspørgsel på hurtige leverancer vil være den primære drivkraft bag behovet for fragtfly.

To tredjedele af behovet for nye fly vil ifølge Boeing skyldes, at selskaberne har behov for at udvide deres flåder, mens de resterende ventes at være erstatninger for ældre fly, der skiftes ud på grund af muligheden for at effektivisere eller af miljøhensyn.

Vil kræve 433.000 nye ansatte
I år er det 50 år siden, at Boeing første gang trådte ind på det kinesiske marked, og står det til Darren Hulst, der er marketingdirektør for kommerciel luftfart hos Boeing, skal flyproducenten også bidrage til de kommende årtiers leverancer.

”Indenrigsflytrafikken i Kina har allerede overgået niveauet fra før pandemien og genopretningen i udenrigsflyvningerne er i gang. I takt med at Kinas økonomi og trafiktal fortsætter med at vokse, vil vores forskellige flytyper spille en nøglerolle i at understøtte den vækst.”

Kina vil have behov for 433.000 nye ansatte i luftfartsbranchen i løbet af de kommende 20 år. Heriblandt 134.000 piloter, 138.000 flyteknikere samt 161.000 kabineansatte. Landets samlede passagerflåde forventes at skabe et marked for tjenester såsom vedligehold, reparationer, reservedele og træning, der vil have en værdi på 675 milliarder dollars (4,7 billioner kroner).


Relaterede artikler:

Efter fire års pause: Boeing 737 MAX til Kina

Vender tilbage til Kina med 11 ugentlige afgange

Boeing mister tålmodigheden med Kina