Boeing 737 MAX 10 (Foto: Boeing)

Boeing mister tålmodigheden med Kina

Forholdet mellem Kina og USA har medvirket til, at Boeing har 150 737 MAX-fly på lager, der samler støv, da de ikke kan leveres. Det har nu fået flyproducenten til at lede efter andre købere.

Efter de to 737 MAX-ulykker i Indonesien og Etiopien i 2018 samt 2019 blev flytypen grounded, men siden er den kommet på vingerne igen over det meste af verden, og Boeing har kunne genoptage leverancerne til de kunder, der venter på at tilføje flyene til deres flåder.

Det er dog endnu ikke tilfældet i Kina, selvom myndighederne allerede i december sidste år afgjorde, at flytypen igen betragtes som værende tilstrækkelig sikker til kommerciel drift. Det er en udfordring for Boeing, der i øjeblikket har omkring 150 fly af typen på lager, som er blevet fremstillet til kunder i Kina.

En del af flyene har holdt parkeret i mere end tre år, og nu tyder det på, at den amerikanske flyproducent er begyndt at miste såvel tålmodigheden med Kina som troen på, at der kommer gang i leverancerne foreløbigt.

Dårligt forhold mellem landene er en barriere
I begyndelsen af året så det ellers ud til, at 737 MAX-flyene også var på vej tilbage på vingerne i Kina. På baggrund af beslutningen fra myndighederne i december 2021 blev der i februar i år foretaget prøveflyvninger, men så blev processen sat på pause.

Det skyldtes ifølge Boeings finansdirektør Brian West ”deres COVID-19-nedlukninger, restriktionerne og så videre”. Den sidste del af sætningen dækker formentlig over de spændinger, der i flere år har bygget sig op mellem USA og Kina. Det skriver The Seattle Times.

De er blandt andet opstået som følge af den verserende handelskrig mellem de to store lande. I tillæg hertil blev der sat yderligere blus under konflikten, da den amerikanske politiker Nancy Pelosi, som er formand for Repræsentanternes Hus, valgte at besøge Taiwan under en rundrejse i regionen i starten af august.

Vil gå langsomt til værks
Meldingen fra Boeing er derfor nu, at producenten er på udkig efter nye kunder til en del af de fly, der hidtil har været reserveret til flyselskaber i Kina. Det har både koncernchef Dave Calhoun og finansdirektør Brian West udtalt.

”Vi har udskudt den endelige beslutning om flyene i lang tid, men vi kan ikke udskyde den for evigt. Derfor vil vil sælge en del af de fly, der ellers var øremærkede til vores kinesiske kunder,” siger Brian West.

Ifølge selskabets koncernchef er det ikke et definitivt farvel til Kina, men i hans optik vil der formentlig gå længere end to år, inden Boeing atter kan levere fly til landet, som ellers er et vigtigt marked for flyproducenten. Det betyder blandt andet, at producenten ikke vil forhaste sig i forhold til at sælge flyene til selskaber fra andre lande, fortæller Dave Calhoun.

”Vi kommer til at gå meget langsomt til værks, fordi jeg ønsker at beskytte vores kunder i Kina, men vi kan ikke vente for evigt. Man er nødt til at få flyene af sted, og der er et stort marked for dem.”


Relaterede artikler:

Ryanair bekymret for MAX-leverancer

Boeing kan blive nødt til at droppe 737 MAX 10

Flyselskab dropper 737 MAX-planer foreløbigt