Boeing 737 MAX fra China Southern Airlines. (Foto: aapsky | shutterstock)

Efter fire års pause: Boeing 737 MAX til Kina

I fire år har Boeing ikke kunne levere 737 MAX-fly til kunder i Kina, men det ser ud til at ændre sig i nærmeste fremtid. To fly af typen er snart på vej til et af landets store flyselskaber.

I løbet af få uger vil Boeing efter alt at dømme runde en vigtig milepæl i forhold til at lægge den krise, der opstod som følge af de to tragiske 737 MAX-flystyrt i henholdsvis Indonesien og Etiopien, bag sig, da flyproducenten atter vil levere flytypen til kunder i Kina.

Det er fire år siden, at Boeing senest har leveret 737 MAX-fly til kunder på det kinesiske marked, som er det største oversøiske marked for den amerikanske flyproducent. Det skyldes, at flytypen først blev grounded og dernæst blev taget til gidsel i en handelskrig mellem Kina og USA.

I øjeblikket har producenten 85 737 MAX-fly stående, som oprindeligt har været bestilt af kinesiske kunder, men flyene er aldrig er blevet leveret som følge af situationen. Derudover har Boeing fundet andre købere til 55 fly af typen, da intet tydede på, at de kunne leveres til de selskaber, der bestilte dem.

Er fløjet til Boeing Field
Flere kilder har for nyligt fortalt til Bloomberg, at omstændighederne nu har ændret sig i sådan en grad, at leverancerne kan genoptages. Den endelige dato for overdragelsen af det første fly, er dog fortsat ved at blive lagt fast.

Boeing er ved at gøre to 737 MAX-fly klar. De er blevet hentet fra producentens fabrik i byen Renton i den amerikanske stat Washington, og det ene af flyene er efterfølgende blevet fløjet til en facilitet i Mojaveørkenen i Californien, hvor det ventes at blive malet.

Det andet skulle nu befinde sig i King County International Airport, der også kaldes Boeing Field. Lufthavnen lidt syd for Seattle har ofte været benyttet, når flyproducenten har skulle overdrage 737 MAX-fly til kunderne, og det har givet ekstra næring til spekulationerne om, at situationen på det kinesiske marked er løsnet op.

Mere end 95 procent er atter i luften
Det ventes, at flyene vil blive leveret til China Southern Airlines, der er landets største flyselskab med en flåde bestående af 655 fly, som har en gennemsnitsalder på 9,2 år. Heriblandt 24 737 MAX 8-fly som alle benyttes til beflyvning af selskabets ruter.

China Southern Airlines var hurtig til atter at få flytypen i luften, da de kinesiske myndigheder tidligere i år løftede det forbud, der siden marts 2019 havde bevirket, at flyselskaber ikke i landet ikke kunne benytte deres 737 MAX-fly.

Siden forbuddet forsvandt, er så godt som alle de fly af typen, som kinesiske flyselskaber har i deres flåder, kommet på vingerne igen. Hverken det kinesiske flyselskab eller Boeing vil kommentere på de konkrete oplysninger om leverancerne, men i en skriftlig udtalelse siger flyproducenten.

”Som altid yder vi støtte til vores kinesiske kunder, der på nuværende tidspunkt har mere end 95 procent af deres samlede 737 MAX-flåde i luften. Med hensyn til nye leverancer så er vi klar til at genoptage dem, når den tid oprinder.”


Relaterede artikler:

Boeing mister tålmodigheden med Kina

Kina sætter begrænsninger på fly fra USA

Kina tøver med at godkende 737 MAX