(Foto: Henrik Sørensen)

3F går til Christiansborg med soldater-flyvninger

Fagforeningen 3F inddrager nu Folketinget i sagen om Forsvarets sandsynlige valg af det litauiske luftfartsselskab Small Planet Airlines til at flyve danske soldater til Afghanistan.

Fagforeningen 3F går nu ind i sagen om at danske soldater fra 1. april med stor sandsynlighed skal flyve til og fra Afghanistan med det litauiske luftfartsselskab Small Planet Airlines, der ikke har den internationale luftfartsorganisation, IATA’s, sikkerhedscertificering IOSA (IATA Operational Safety Audit). Kilder internt i selskabet har desuden fortalt CHECK-IN.dk, at selskabet betaler sine piloter helt ned til 11 kroner i timen, ligesom styrmænd med meget få flyvetimer ofte tager plads i cockpittet ved siden af erfarne kaptajner.

Fra 1. april overtager det danske transportfirma DSV kontrakten med forsvaret på transport af soldater til og fra Afghanistan. Og en anonym kilde fortalte mandag til CHECK-IN.dk, at det med meget stor sandsynlighed bliver Small Planet Airlines, som DSV hyrer til at stå for passagerflyvningerne for forsvaret. Det bekræftes fra flere sider.

Vægter sikkerhed
Flyvningerne til Afghanistan kommer blandt andet til at udgå fra Roskilde Lufthavn. Og her er handlingmedarbejderne som bekymret for udsigten til det nye flyselskab, at de er gået til 3F og har bedt fagforeningen tage affære.

”Jeg har fået en henvendelse fra 3F-medlemmerne i Roskilde Lufthavn, som skal handle det Litauiske selskab. På den baggrund undrer det mig, især som formand for 4.000 lufthavnsansatte, hvis staten ikke vægter sikkerhed og ordentlige forhold, når man vælger en leverandør. Jeg har derfor skrevet til repræsentanter for regeringspartierne,” siger formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, til CHECK-IN.dk.

”Det er en generel betragtning i forhold til statens transportkøb, men ekstra absurd hvis soldater skal risikere sikkerhed på vej til eller fra en krigszone,” understreger Henrik Bay-Clausen.

Social dumping står højt på dagsordenen i fagbevægelsen i øjeblikket og fænomenet med meget lave lønninger og arbejdsvilkår, der ligger langt fra de danske, vinder især indpas inden for luftfarten. Fagbevægelsen forsøgte sidste år at mobilisere medlemmerne i Billund Lufthavn til en blokade mod det irske lavprisselskab Ryanairs operationer i lufthavnene, da Ryanair siden marts sidste år har haft personalet stationeret i Danmark, som selskabet nægter at tegne dansk overenskomst for. Indtil videre er det ikke lykkedes at mobilisere medarbejderne i Billund til en konflikt mod Ryanair, da mange i Vestdanmarks lufthavn frygter, at en konflikt vil få Ryanair til helt at forlade Billund.

Kortfattet besked
Hverken hos DSV eller Forsvarskommandoen var man mandag særligt meddelsomme om et eventuelt kommende samarbejde med Small Planet Airlines.

”Det er korrekt, at vi har en kontrakt som air broker for forsvaret. Øvrige spørgsmål må du stille til forsvarets presseafdeling,” sagde direktør Mogens Ellerbæk fra DSV Air & Sea mandag til CHECK-IN.dk.

I Forsvarskommandoen er man også meget kortfattede.

”Der er ved at blive forhandlet om hvem og hvordan opgaven skal løses,” sagde presseofficer Henrik Mortensen fra Forsvarskommandoen mandag.

Læs også:

Soldater muligvis med selskab uden sikkerheds-certifikat

Piloter flyver for 11 kroner i timen

Foto: Henrik Sørensen.