C919 fra COMAC. (Foto: COMAC | PR)

Kinesisk fly kan godkendes i Europa om tre til seks år

Den første kommercielle flyvning med Kinas COMAC C919 blev foretaget for snart to år siden. Nu lyder det fra den europæiske luftfartsmyndighed, at en godkendelse af flytypen ligger højst seks år ude i fremtiden.

Søndag den 28. maj 2023 blev den første kommercielle flyvning med en C919 fra kinesiske COMAC foretaget af China Eastern Airlines.

Og om ikke så forfærdeligt længe kan det være, at vi i Europa også kommer til at gå ombord på en COMAC C919, når vi skal ud at rejse.

Således skriver Aviation Week Network, at flytypen kan få en godkendelse til at flyve i Europa inden for de næste tre til seks år. Mediet skriver, at meldingen kommer fra EASA’s administrerende direktør, Florian Guillermet.

Håber på at konkurrere mod Airbus og Boeing
Egentlig havde COMAC håbet på en godkendelse i løbet af i år, og målet er at konkurrere mod Airbus A320neo og Boeing 737 MAX. Men nu, hvor godkendelsen formentlig kommer mellem 2028 og 2031, betyder det, at COMAC C919 først kan komme på markedet i Europa 12 års tid efter, at konkurrenterne ramte markedet.

Mens Kina blæser fremad på bilmarkedet, har landet endnu til gode at sende et konkurrencedygtigt produkt på flymarkedet.

C919’s forgænger, COMACs ARJ21, er indtil videre blot bygget i 176 eksemplarer, og flyet er afhængigt af vestlige systemer. På længere sigt betyder arbejdet med EASA dog måske, at godkendelser fra det kinesiske luftfartstilsyn vil lede til hurtigere godkendelser i Europa.

Har samarbejdet i fire år
Florian Guillermet oplyser, at EASA startede godkendelsesarbejdet med COMAC for fire år siden. Heraf har to af årene været produktive, lyder det fra EASA-direktøren.

For fly produceret af vestlige flyproducenter tager godkendelsesprocessen i Europa typisk mellem ét til to år, efter flyet for første gang går på vingerne, eller seks måneder efter, at andre landes modstykker til EASA, som har en bilateral aftale med EU, har godkendt flytypen.

Der har været en aktiv bilateral aftale mellem Kina og EU om flysikkerhed siden 2020, og Kinas luftfartstilsyn godkendte for sit vedkommende C919’eren i september 2022. EASA mangler fortsat at gennemgå en del, før flytypen kan få sin godkendelse.

”Vi skal stadig udføre nogle tests i forhold til flyets design og nogle komponenter. Vi vil også foretage tests i luften,” siger Florian Guillermet.

Ligesom sin forgænger bruger C919’eren en del vestlige komponenter, herunder en Leap-1C-motor, bygget af fransk-amerikanske CFM International, og som næsten er magen til Leap-1A-motoren, som A320neo’en benytter sig af.

Trods vestlige komponenter skal EASA dog stadig efterse flyets overordnede design, men Florian Guillermet fortæller, at han er sikker på, at flyet nok skal få en certificering.

I Europa har Ryanairs  koncernchef Michael O’Leary fortalt, at flyselskabet overvejer at bestille C919’ere, hvis prisen er den rigtige.

“Kineserne bygger i bund og grund en f***king A320. Så hvis den var billigt nok – 10 eller 20 procent billigere end et Airbus-fly – så ville vi bestille den,” har O’Leary sagt til mediet Skift.

 

Relaterede artikler:

O’Leary flirter stadig med tanken om kinesiske fly

Endnu en stor ordre på kinesiskproduceret passagerfly

Kinesisk COMAC-fly på besøg i Norden