Mandag den 24. november er fristen for at vise formel interesse som køber af en stor aktiepost i TAP Air Portugal. Først har Air France-KLM og nu også Lufthansa meldt sig som mulig aktør i den kommende privatiseringsproces.
For et par uger siden kunne Air France-KLM bekræfte, at man ønsker at byde på den aktiepost på 44,9 procent i TAP Air Portugal, som den portugisiske regering har sat til salg.
Nu har Lufthansa-koncernen også meldt sig som en mulig køber, inden budfristen udløber mandag den 24. november. Således har Lufthansa Group torsdag sendt et brev til det portugisiske statsholdingselskab Parpública og officielt meddelt sin interesse.
Det bekræfter Lufthansa Groups koncernchef Carsten Spohr i en pressemeddelelse.
“Lufthansa Group hilser den portugisiske regerings privatiseringsproces velkommen. Vores mål er at styrke Portugals globale forbindelser, bevare TAPs portugisiske identitet og sikre flyselskabets bæredygtige vækst. TAP Air Portugal er af stor strategisk betydning for den europæiske luftfartsindustri. Som en mangeårig partner i Star Alliance og med vores omfattende investeringer i Portugal ser vi fortsat Lufthansa Group som den bedste partner for TAP og for Portugal.”
Vil sikre fremtiden for TAP
Lufthansa Group er indforstået med sin mulige rolle som mindretalsaktionær, og koncernen hævder, at målet er at etablere et langsigtet samarbejde med TAP for at sikre en “succesfuld fremtid” for det nationale flyselskab i Portugal.
Det fremhæves i pressemeddelelsen, at Lufthansa-koncernen har været aktive i Portugal i mere end 70 år. I dag tilbydes over 280 ugentlige flyvninger til og fra Portugal, og den tyske luftfartskoncern har i dag over 400 ansatte i landet.
Det skyldes blandt andet tilstedeværelsen af Lufthansa Technik i Porto, hvor man har en MRO-virksomhed, og med opførelsen af helt nye faciliteter ventes antallet af ansatte at sige til 1.000 inden 2030.
Lissabon kan blive syvende europæiske hub
Rent kommercielt mener Lufthansa, at man vil kunne styrke Lissabons position som et atlantisk trafikknudepunkt i Lufthansa-koncernens netværk, så forbindelserne fra Europa til Sydamerika, Afrika og Nordamerika vil kunne blive udvidet.
Dermed signaler Lufthansa, at Humberto Delgado-lufthavnen i Lissabon vil skulle indgå i netværket på linje med Frankfurt, München, Zürich, Wien og Bruxelles samt på sigt også Fiumicino-lufthavnen i Rom.
Endelig benytter Lufthansa Group også lejligheden til at understrege, at koncernen gennem mange år har været førende i konsolideringen i den europæiske luftfartsbranche, hvilket man har bevist ved at tage Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines og senest også ITA Airways ind under sine vinger. Det er gjort på en måde, hvor selskaberne samtidig bevarer deres nationale identitet, understreger Lufthansa.
Relaterede artikler:
Air France-KLM vil byde på Star Alliance-selskab

CHECK-IN.DK Nyt om luftfart


