Aalborg: Genåben indenrigsterminal i CPH

CPH bør genåbne indenrigsterminalen i stedet for at bede andre smide penge i en fond, der skal øge lufthavnens feed fra provinsen, mener Aalborg Lufthavns direktør. I Billund er man heller ikke vild med ideen om en indenrigsruteudviklingsfond.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så foreslår Københavns Lufthavn, at der etableres en særlig fond, der skal stå for at udvikle, styrke og udvide de danske indenrigsruter. Lufthavnen håber at forslaget kan indgå i det arbejde med en ny luftfartsstrategi, som netop er skudt i gang.

“Et konkret eksempel kunne være en dialog med de danske lufthavne, regioner og kommuner om eventuelt at etablere en regional ruteudviklingsfond med henblik på at understøtte videre udvikling af indenrigsflyruter i hele Danmark. Ruteudviklingsfonden kunne eksempelvis gennem markedsføring og andre tiltag over en årrække være med til at øge antallet af indenrigsflyvninger i Danmark,“ sagde kommunikationsdirektør Henrik Peter Jørgensen fra Københavns Lufthavn mandag til CHECK-IN.dk.

Bør genåbne Terminal 1
Den idé falder dog langt fra i god jord hos en række andre aktører i luftfartsbranchen. I Aalborg Lufthavn mener, man at Københavns Lufthavns fokus er helt forkert.

”Det er helt forkert, hvis Københavns Lufthavn tror, at danske kommuner og regioner skal smide penge i en fond for at udvikle Københavns Lufthavn. Passagerafgiften er fordoblet i CPH på to år, og vi har i Aalborg Lufthavn holdt den uændret i 24 år,” pointerer Søren Svendsen, direktør i Aalborg Lufthavn, overfor CHECK-IN.dk.

Han har et helt konkret forslag til hvad Københavns Lufthavn i stedet kunne gøre – som ikke vil koste det offentlige penge.

”Jeg synes, at Københavns Lufthavn skal vise, at den er til glæde for flytrafik for hele landet. CPH bør genåbne Terminal 1 igen, så slipper man for køerne og kan forsvare at tage forskellige passagerafgifter. Det er efterhånden på tide, at CPH fokuserer på dansk indenrigsflyvning i stedet for deres ejere,” siger Søren Svendsen med henvisning til, at en australsk kapitalfond og en canadisk pensionskasse tilsammen har aktiemajoriteten i Københavns Lufthavn.

De sørger for at trække op mod en mia. kroner ud i udbytte til ejerkredsen hvert år fordelt på et ordinært udbytte ved årsregnskabsafslutningen og et ekstraordinært udbytte i forbindelse med halvårsregnskabet. Lufthavnen forventer at få et overskud i 2015 på knap 1,5 mia. kroner.

Ikke smart
Heller ikke i Billund Lufthavn bryder man sig om Københavns Lufthavns ide. Det offentlige bør ikke støtte enkeltruter på bekostning af andre, lyder budskabet.

”Det er helt legitimt, at Københavns Lufthavn gerne vil styrke sit feed fra provinsen. Men at subsidiere én rute med statsstøtte fremover for andre ruter, det er ikke smart,” siger Keld Zacho Jørgensen, direktør for Billund Lufthavn, til CHECK-IN.dk.

Billunds største rute er KLM-ruten til Amsterdam. En rute som en dansk indenrigsrutefond vil være med til at hugge passagerer fra.

Diskrimination for offentlige midler
En styrkelse af de danske indenrigsruter ville umiddelbart være en fordel for SAS, da det ville bringe flere passagerer ind til Københavns Lufthavn, som er SAS’ store trafikknudepunkt. Det ville både give flere passagerer på SAS’ egne tre indenrigsruter samt styrke SAS i forhold til udenlandske selskaber som Lufthansa, KLM og Air France, der i dag flyver mange passagerer fra Jylland til deres egne europæiske trafikknudepunkter.

Alligevel er det skandinaviske flyselskab ikke videre begejstret for Københavns Lufthavns idé om en fælles fond til udvikling af de danske indenrigsruter.

”Vi er imod diskrimination for offentlige midler,” fastslår direktør for infrastruktur i SAS, Lars Wigelstorp Andersen, overfor CHECK-IN.dk.

Senere afgange fra CPH
Hos Københavns Lufthavn ønsker man blot at styrke de danske indenrigsruter og skaffe flere passagerer.

“For mange ruter mellem CPH og de øvrige lufthavne vil det være oplagt at få flere turister med om bord, og her kunne en fond eksempelvis bruges til at styrke markedsføringsindsatsen.Tilsvarende ved vi, at man mange steder har et ønske om senere afgange fra CPH, og her kunne en ruteudviklingsfond også være med til at skabe fundamentet for det,“ siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn, som dermed ikke forholder sig til den konkrete kritik fra de to jyske lufthavne og SAS.