Afviser rygte om overtagelse af SAS-fly

Et vedholdende rygte, om at Jet Time skal overtage driften af 12 CRJ-900 fly fra SAS, har absolut ikke noget på sig, fastslår Jet Time-direktør.

Rygterne svirrer ofte lystigt i den danske og skandinaviske luftfartsbranche. Nogle gange viser det sig at være sandt, og nogle gange er rygterne uden hold i virkeligheden. Et af de rygter, der florerer heftigt i luftfartskredse netop nu, er at Jet Time skal overtage driften af SAS’ 12 CRJ-900 fly.

På papiret giver det meget god mening. SAS har behov for at reducere sine driftsomkostninger og CRJ-900 flyene er en selvstændig operation, som nemt kan udskilles fra den øvrige SAS-produktion. De piloter og stewardesser, der flyver CRJ-900 flyene i SAS i dag ville så kunne følge med over i Jet Time og blive ansat på nye kontraktvilkår.

I SAS-sammenhænge fylder de 12 88-personers fly ikke meget. Men i Jet Time ville de volumenmæssigt passe fint ind. Og Jet Time har det seneste år bevist, at de kan levere varen i form af deres drift af en række ATR72-600 fly for SAS. Det startede med to fly i oktober sidste år, nu er de oppe på seks og til oktober kommer yderligere to fly til. En operation, som kører nogenlunde smertefrit med god punktlighed.

Har intet på sig
Rygtet kunne derfor sagtens have været sandt. Men det er det ikke. Det forsikrer Jet Time’s direktør, Klaus Ren.

”Det har absolut intet på sig. Jeg er godt blevet konfronteret med det flere gange, men jeg ved ikke hvor det kommer fra. For vi har ingen konkrete samtaler med SAS om det,” understreger Klaus Ren over for CHECK-IN.dk.

Jet Time er ikke det eneste danske flyselskab, der arbejder fast for SAS. Det gør Cimber A/S også. Selskabet opererer således fire CRJ-200 fly for SAS. CRJ-200 er en lillebror til CRJ-900.

Hos SAS oplyser pressechef Trine Kromann-Mikkelsen, at selskabet ikke ønsker at kommentere på rygtet om, at driften af CRJ-900 flyene skal udliciteres til et andet selskab.