Air France er det seneste flyselskab i rækken, som lancerer deres eget digitale COVID-19-rejsepas. Det skal testes fra marts på to langdistanceruter fra Paris.
En negativ COVID-19-test er efterhånden blevet et krav ved de fleste internationale flyrejser. For at hjælpe passagerer med at dokumentere deres COVID-19-testresultater lancerer Air France nu et digitalt COVID-19-rejsepas, som skal testes på udvalgte ruter i løbet af marts.
Det franske flyselskab går dermed samme vej som en række andre flyselskaber, der ligeledes er begyndt at teste digitale sundhedspas – heriblandt Lufthansa, British Airways og Singapore Airlines.
Air Frances rejsepas er en mobilapp med navnet ICC AOKpass, som er udviklet i samarbejde med virksomheden MedAire/International SOS. Via appen kan passagerer nemt fremvise deres testresultater i lufthavnen før en flyrejse.
Skal testes på ruter til Caribien
Air France vil teste det nye rejsepas over en fire ugers periode fra den 11. marts på alle selskabets flyvninger fra Paris Charles de Gaulle-lufthavnen til Guadeloupe og Martinique i Caribien. Passagererne på disse flyvninger kan frivilligt deltage i testen af rejsepasset eller vælge at fremvise deres testresultater på anden vis – typisk i form at papirdokumenter.
Air France vil dele erfaringerne fra testen med andre flyselskaber i Skyteam-alliancen, som i øjeblikket tester forskellige løsninger til digitalisering af sundhedsdokumenter.
“Forbedring og forenkling af kundeoplevelsen er en løbende prioritet for Air France. Vi er overbeviste om, at de forandringer, vi alle oplever i øjeblikket, kommer til på lang sigt at ændre den måde, vi rejser på. Vi er forpligtede til at støtte alle innovationsprojekter, der kan hjælpe os med at tackle disse nye udfordringer,” siger Catherine Villar, direktør for kundeoplevelser i Air France.
Flere selskaber på banen med sundhedspas
Flyselskabernes internationale sammenslutning IATA lancerede allerede i november 2020 sundhedspasset IATA Travel Pass, som flere flyselskaber siden er begyndt at teste.
Udbredelsen af det nye sundhedspas skrider ifølge organisationen hurtigt fremad, og IATA’s chef for lufthavns-, passager- og sikkerhedsprodukter, Alan Murray Hayden, forudså i januar, at “de fleste af verdens største flyselskaber vil bruge det fra marts”.
Lufthansa, SWISS, Virgin Atlantic, United Airlines og JetBlue er sammen med lufthavnenes internationale organisation ACI begyndt at teste et andet digitalt sundhedspas – CommonPass på udvalgte flyafgange, ligesom British Airways har meldt sig på banen med deres digitale COVID-19-pas VeriFly i samarbejde med American Airlines.
Relaterede artikler:
British Airways lancerer digitalt sundhedspas
IATA-rejsepas er nøglen til genåbning af grænserne
IATA får konkurrence til nyt sundhedspas