Air France- KLM Group. Arkivfoto.

Air France-KLM øger kapaciteten

Den fransk-hollandske flykoncern vil øge sin flykapacitet med op til fire procent i 2018 for at kunne tage kampen op med det voksende antal lavprisruter.

I Europa vokser lavprisselskaberne hurtigt og med Ryanair, som planlægger at åbne flere baser i Frankrig efter man har skrevet lokale overenskomster, og dermed har fjernet de forhindringer, der hidtil har tvunget det irske lavprisselskab til at forblive uden franske baser; samt langdistance lavprisselskaberne Norwegian og Level, der planlægger flere langruter fra Frankrig, skriver Aviation Week.

Det betyder, at Air France-KLM vil følge Ryanairs planer i Frankrig nøje og overvåge, at fransk lovgivning bliver overholdt.

Koncernchef Jean-Marc Janaillac. “Vi vil være meget opmærksomme på, at de respekterer arbejdsbetingelserne i Europa. Vi går ind for konkurrence, men fair konkurrence. Vi vil følge meget nøje, at etablering af nye baser viser respekt for aftalerne”.

Øget vækst til Transavia
Air France-KLM planlægger en vækst på 3-4 procent i ASK (Available Seat Kilometres) over hele flåden af passagerfly og en vækst på 6-7 procent for koncernens lavprisselskab Transavia. Et mindre antal nye fly bliver tilføjet i 2018, men størstedelen af kapacitetsudvidelsen kommer fra bedre udnyttelse af flyene i den eksisterende flyflåde, siger Jean-Marc Janaillac.

Air France-KLM forventer en stigning i billetpriserne i første kvartal 2018 efter en vækst på 1,8 procent i selskabets enhedsomsætning i 1017, men advarer også om stigende brændstofpriser med 150 millioner euro til 4,7 milliarder euro på årsplan i 2018.

Globale Partnere
Gruppen har indgået partnerskaber med China Eastern Airlines, Jet Airways i Indien og Vietnam Airlines som led i planerne om udvidede langdistanceoperationer. Desuden lancerer gruppen lavprisselskabet Joon, som man håber vil kunne genoptage flyruter, som ikke var profitable for Air France og desuden skabe baggrund for etablering af nye ruter.

Air France-KLM understreger, at man ikke har nogen interesse i at overtage Alitalia, men til gengæld er meget interesseret i at fastholde selskabet i SkyTeam alliancen.

“Air France-KLM studerer sammen med vores partner, Delta Air Lines, forskellige muligheder, der kan sikre, at Alitalia kan blive i SkyTeam”, siger Jean-Marc Janaillac. “Det er vigtigt at have SkyTeam til stede i Italien og det vil være særdeles negativt, hvis Alitalia skulle havne i en anden alliance. Vi arbejder på den nye nordatlantiske joint venture med en særlig rolle for Alitalia”.

 

Relaterede artikler:

16 nye europæiske Air France-ruter

Uheldig Air France-A380 tilbage i kommerciel drift

Air France-KLM vil sende nye mellemdistancefly i udbud