Den svenske flyskat har på lidt over et år kostet flyselskaberne 1,9 milliarder svenske kroner. Samtidig fortsætter passagertallet i de svenske lufthavne med at falde.
Den svenske flyskat, som blev indført i april sidste år, har i løbet af de første 14 måneder fra april 2018 til og med maj 2019 kostet flyselskaberne 1,9 milliarder svenske kroner – svarende til cirka 1,34 milliarder danske kroner.
Det viser en opgørelse, som det svenske nyhedsmedie fPlus har foretaget på baggrund af statistik fra de svenske skattemyndigheder.
Samtidig fortsætter antallet af passagerer i de svenske lufthavne med at falde. I juni rejste i alt 3.845.000 passagerer til eller fra den statslige lufthavnsoperatør Swedavias ti lufthavne. Det er et fald på to procent i forhold til samme måned sidste år.
Størst fald i indenrigstrafikken
Antallet af udenrigspassagerer i Swedavias lufthavne udgjorde 2.809.000 i juni, hvilket er et fald på én procent i forhold til samme måned sidste år, mens antallet af indenrigspassager faldt med fem procent til 1.036.000 rejsende.
Sveriges største lufthavn Stockholm Arlanda havde i alt 2.494.000 rejsende i juni, hvilket er et fald på tre procent i forhold til samme måned sidste år, mens Göteborg Landvetter som den eneste af de 10 lufthavne ligger på samme niveau som sidste år med 654.000 rejsende passagerer i juni.
Trafikken i Landvetter-lufthavnen blev positivt påvirket af en fortsat stigning i udenrigstrafikken, som voksede med tre procent i juni, mens antallet af indenrigsrejsende faldt med 12 procent til 103.000 passagerer.
Lufthavne: Flyskat truer fremtiden
Flyskatten og den stigende “flyskam” i Sverige truer ifølge de regionale lufthavne i Sverige fremtiden for en række mindre lufthavne.
”Flyskatten har konsekvenser, som i sidste ende truer fremtiden for de enkelte lufthavne. Dette er en skat, der går lige ned i statskassen. Der er ingen styremidler til for eksempel at øge andelen af biobrændstoffer,” siger Peter Larsson, administrerende direktør for Svenska Regionala Flygplatser til fPlus.
Samtidig påpeger den svenske branche- og arbejdsgiverorganisation Transportföretagen, at det ville have været bedre, hvis man frem for en flyska i stedet havde satset på en reduktionsforpligtelse.
”Så ville vi være kommet videre i brugen af biobrændstoffer i dag. Flyskatten er en ren punktafgift på billetkøbet. Flyskatten tager ikke højde for udslippene afhængigt af, hvilken flyvning du vælger. Selvom du vælger en flyvning med en større andel af biobrændstof, er skatten den samme,” siger Nils Paul, industripolitisk ekspert i Transportföretagen til fPlus.
Andre årsager til fald i antal passagerer
Ifølge den svenske transportstyrelse kan der dog være mange andre årsager end flyskatten til faldet i antallet af passagerer i de svenske lufthavne.
”Det er meget svært at henvise til en enkelt faktor som flyskatten som årsag til et fald i passagertrafikken. Der er mange andre faktorer, som kan spille ind. Det kan dels være konjunkturerne eller den såkaldte flyskam,” siger Jean-Marie Skoglund fra den svenske transportstyrelse til fPlus.
Relaterede artikler:
Svenske passagertal styrtdykker