VX4-fly fra Air Greenland. (Foto: Avolon | PR)

Air Greenland vil anskaffe eVTOL-fly

Næsten lydløse flyvninger og ingen CO2-udledning undervejs er nogle af fordele, som fremhæves ved den nye flytype, som i fremtiden bliver en del af flåden hos Air Greenland.

Klimaet er efterhånden kommet på dagsordenen hos de fleste flyselskaber, som forsøger at nedbringe mængden af CO2, der udledes ved flyvninger. Det gælder også for Air Greenland, og derfor er der indgået en samarbejdsaftale med det irske flyleasingselskab Avolon.

Aftalen skal munde ud i, at flyselskabet køber eller leaser en flåde af såkaldte eVTOL-fly. Det er en forkortelse for electric Vertical Take-Off and Landing, og betegnelsen dækker altså over et elektrisk fly, der er i stand til at lette og lande i lodret retning.

Inden det sker, skal der dog nedsættes en arbejdsgruppe, som skal vurdere størrelsen af det potentielle marked for kommercielle flyvninger med den slags fly i Grønland. Derudover skal arbejdsgruppen også afdække hvilken infrastruktur samt hvilke tilladelser, der vil være nødvendige for at få gang i driften.

Kan flyve over 160 kilometer
Flymodellen hedder VX4, og de er fremstillet af den britiske flyproducent Vertical Aerospace. De er angiveligt så godt som lydløse under flyvningerne, og derudover udleder flyene heller ikke CO2, fordi de er elektriske.

VX4-flyene har plads til fire passagerer samt en pilot. De kan tilbagelægge strækninger på mere end 160 kilometer, og det foregår med en tophastighed på omkring 321 kilometer i timen. Det er endnu ikke afgjort, hvor mange VX4-fly, som Air Greenland vil anskaffe.

Ifølge leasingselskabet Avolon afhænger den endelige bestilling indtil videre af hvor stort et marked, som den kommende arbejdsgruppe vurderer, at der er på Grønland.

Ser konsekvenserne af klimaforandringerne
Avolon oplyser desuden, at flyene vil blive certificeret af de europæiske luftfartsmyndigheder EASA. VX4-flyene vil skulle leve op til sikkerhedskrav, der er på linje med dem, der kendes fra andre flytyper, som benyttes til kommerciel drift.

Dómhnal Slattery, koncernchef ved Avolon, påpeger, at aftalen vil gøre det muligt at flyve bæredygtigt i et af de områder, hvor klimaforandringer for alvor kan mærkes. Det glæder også koncernchef Jacob Nitter Sørensen fra Air Greenland.

”I Grønland ser vi konsekvenserne af klimaforandringerne hver dag, og som virksomhed ønsker vi at gå forrest i klimarevolutionen. VX4-flyene har mange anvendelsesmuligheder for Air Greenland. Vi ser frem til at byde vores første passagerer velkommen ombord i den nærmeste fremtid og at flyve gæster til Ilimanaq Lodge (et hotel bestående af hytter ved den østlige del af Diskobugten, red.) for at vise dem de synlige konsekvenser, som klimaændringerne har på vores land og planet.”

Flere flyselskaber er interesseret
Avolon har siden juni 2021 samarbejdet med andre flyselskaber om udbredelsen af de elektriske fly. På daværende tidspunkt bestilte leasingselskabet 500 fly til en værdi af to milliarder dollars (13,5 milliarder kroner) fra Vertical Aerospace.

Siden er der blevet indgået aftaler, så 90 procent af flyene er blevet afsat. Avolon har blandt andet indgået aftaler om at levere 250 fly til flyselskabet Gol og logistikvirksomheden Grupo Comporte i Brasilien, 100 til Japan Airlines samt minimum 100 fly til flyselskabet AirAsia fra Malaysia.

Derudover eksperimenterer det britiske flyselskab Virgin Atlantic også med flyene, da selskabet har indgået en aftale om at købe 150 fly fra Vertical Aerospace. Ambitionen hos flyselskabet er, at der i første omgang skal skabes et marked for bæredygtige kortdistanceflyvninger mellem byer og lufthavne i Storbritannien.

 

Relaterede artikler:

Vil etablere 65 mini-lufthavne over hele verden

Virgin Atlantic vil købe op imod 150 elektriske VTOL-fly

Flyselskab vil købe 200 lufttaxier