Malaysias interkontinentale lavprisflyselskab AirAsia X vender tilbage til ruten mellem Kuala Lumpur og London. Det lover flyselskabets ejer før et møde med Londons borgmester i denne uge.
Det malaysiske lavprisflyselskab AirAsia X var en af pionererne på lavprisflyvningen mellem Asien og Europa. I 2009 etableredes en rute fra Kuala Lumpur til London-Stansted, og i 2011 blev Paris den anden europæiske destination på rutekortet, mens London-ruten flyttede til Gatwick Lufthavn.
Det holdt dog ikke længe, da begge ruter lukkede i slutningen af marts 2012 som følge af for høje omkostninger til at kunne tilbyde konkurrencedygtige priser.
Men nu tyder meget på, at lavprisruten mellem den malaysiske hovedstad og London vender tilbage.
Tony Fernandes, der er ejer af AirAsia tweetede følgende i sidste uge. “Det glæder mig at kunne meddele, at genåbningen af Kuala Lumpur-London er tæt på. Skal mødes med Boris Johnson (borgmester i London, red.) i næste uge.“
Tony Fernandes, der er hovedaktionær i London-fodboldklubben Queens Park Rangers og oprindelig stifter af Formel1-teamet Caterham F1 Formula One, virker rimelig sikker på, at lavprisflyruten vender tilbage. Således har den karismatiske forretningsmand på Twitter lovet fribilletter til åbningsflyvningen, såfremt man ville fortælle, hvorfor man synes om AirAsia X.
Vanskelig ruteøkonomi
Da AirAsia X fløj på ruterne til Paris og London, benyttede selskabet Airbus A340-fly, der ikke havde en optimal brændstoføkonomi. Derfor var det ikke muligt at skabe rentabilitet i ruterne trods en belægning på over 80 procent.
Hvis AirAsia X forsøgte at hæve priserne, resulterede det straks i et fald i belægningen på grund af priselasticiteten i lavprismarkedet, skriver Routesonline.com.
Lukningen af ruterne var derfor begrundet i stigende brændstofpriser, svage økonomier i flere europæiske lande samt stigende afgifter.
Udsigten til nye langtrækkende A330-fly, A330neo og A350 giver Air Asia X mulighed for at genoptage London-ruten og overveje andre lavprisruter fra Asien til Europa. Fra Asien mod Europa kommer der mange passagerer fra Australien og New Zealand, der transiterer i Kuala Lumpur, og den modsatte vej var det europæere, der benyttede ruten til Malaysias hovestad til at rejse videre til Vietnam, Thailand og Indonesien.
Øget konkurrence
At AirAsia X nu overvejer at vende tilbage på London-ruten skyldes ikke alene, at brændstofpriserne er lave, og at nye brændstofbesparende fly er på vej ind i flåden. Det hænger også sammen med, at efterspørgslen er dykket på Malaysia Airlines´ rute mellem London-Heathrow og Kuala Lumpur som følge af de to havarier med MH370 og MH017.
Malaysia Airlines flyver i dag to gange dagligt fra London til Kuala Lumpur med Airbus A380-fly Men allerede den 27. maj får det malaysiske flyselskab konkurrence, når British Airways vender tilbage til ruten, der ikke har været betjent af det britiske flyselskab siden 2001. British Airways vil flyve dagligt med Boeing 777-200ER fly.