I slutningen af marts måned flyver airberlin for sidste gang mellem Billund og Berlin. Et andet flyselskab står dog på spring til at overtage ruten.
I midten af april 2015 åbnede Oneworld-selskabet airberlin en rute mellem Berlin-Tegel og Billund Lufthavn. Men den 26. marts i år er det slut, idet ruten er blevet skåret væk som et led i en omfattende spareplan, hvor det tyske flyselskab lukker ruter fra samlet 19 forskellige lufthavne. Fra Berlin-Tegel vil airberlin alene fjerne ni ruter, hvoraf ruten til Billund er en af disse. Det skriver tyske aeroTELEGRAPH.
Ruten startede op med en daglig returflyvning opereret med SAAB 2000-fly fra det schweiziske flyselskab Etihad Regional på vegne af airberlin. Dette fly havde 50 sæder, og i forbindelse med sommertrafikprogrammet 2016 besluttede airberlin fra den 1. maj at øge kapaciteten på ruten ved at indsætte Bombardier Q400 turbopropfly med plads til 76 passagerer. Dermed blev den årlige kapacitet øget fra 36.000 til næsten 55.000 sæder, hvilket svarede til en udvidelse på 52 procent.
Ruten er nu blevet fjernet fra reservationssystemerne med virkning fra den 26. marts, men alligevel er airberlin ikke meget for at bekræfte rutelukningen, da selskabet angiveligt vil melde samlet ud, når alle rutetilpasninger ligger klar.
“I fremtiden vil airberlin positionere sig som et netværksflyselskab. Tyske indenrigsruter, flyvninger til europæiske byer samt langdistanceflyvninger vil forblive en del af denne strategiske tilpasning, og i nogle tilfælde vil der ske en udvidelse. Som et led i omstruktureringen evaluerer airberlin hver enkelt rute, og i tilfældet med Berlin til Billund kan vi ikke bekræfte nogen beslutning på nuværende tidspunkt,” siger pressetalskvinde Theresa Krohn fra airberlin til CHECK-IN.dk.
Sun-Air overvejer at tage over
Når airberlin ophører beflyvningen af Billund betyder det ikke nødvendigvis, at ruten forsvinder. Billund-baserede Sun Air, der opererer som franchisepartner for British Airways, er klar til at tage over efter Oneworld-kollegaen.
”Vi kigger på muligheden for at tage ruten over, og vi er lige nu i forhandlinger med airberlin om en aftale, der giver mulighed for at transportere passagerer til deres netværk. Det er et krav, at den kommer på plads, før vi tager den endelige beslutning,” siger kommerciel direktør Kristian Tvergaard.
Det betyder, at Sun-Air ikke alene vil basere en Berlin-rute på lokaltrafik. Selskabet ønsker således at indgå en SPA-aftale (Special Prorate Agreement, red.) med airberlin, således at der kan etableres et billet- og prissamarbejde for de passagerer, der ønsker at benytte ruten til at rejse videre i det tyske flyselskabs rutenetværk.
Sun-Air har for nylig åbnet base i Bremen Airport, hvor der er stationeret to Dornier 328 jetfly, og selskabet har også overvejelser om at overtage ruten fra Bremen til København, som SAS lukkede ned omkring årsskiftet.
Relaterede artikler:
Airberlin øger med over 50 procent i Billund
På ny flyforbindelse mellem Jylland og Berlin
Etihad Regional skal flyve Billund-Berlin