(Foto: A. Doumenjou / Airbus S.A.)

Airbus overvejer at stoppe A380-produktion

Hvis ikke Airbus lander en stor aftale med Emirates om levering af flere Airbus A380-fly kan produktionen af det store fly blive lukket ned.

Airbus har gennem flere år kæmpet hårdt for at få nye bestillinger på Airbus A380-flyet i hus og har igen og igen skruet ned for produktionstempoet i de store samlehaller i Toulouse i Sydfrankrig og Hamborg i Nordtyskland.

Nu er selskabet angiveligt parat til fuldstændig at trække stikket på dobbeltdækkerflyet og stoppe produktionen efter omkring 15 år, hvis ikke Airbus lander en stor aftale med Emirates i løbet af 2018. Det fortæller tre af hinanden uafhængige kilder til nyhedsbureauet Reuters.

10 år ud i fremtiden
Airbus og Emirates har gennem længere tid forhandlet om en kontrakt på 36 Airbus A380-fly til at supplere Emirates bestilling på 142 Airbus A380-fly, hvoraf omkring 100 indtil videre er leveret. Forhandlingerne mellem den europæiske flyproducent og det fremadstormende flyselskab fra Dubai brød eftersigende sammen under Dubai Airshow i november i år. Flere kilder fortæller til Reuters, at forhandlingerne ikke er kommet i gang igen.

Stridens kerne er, at Emirates forlanger, at Airbus forpligtiger sig til at holde Airbus A380-produktionen i gang i mindst 10 år ud i fremtiden. Det har tilsyneladende sat gang i overvejelserne hos Airbus omkring helt at stoppe produktionen, når den nuværende ordrebeholdning er produceret.

For hvis der ikke er andre kunder end Emirates, så kan det sandsynligvis ikke betale sig for Airbus at holde produktionen åben.

Forbundet med stor usikkerhed
Indtil videre har Airbus leveret 217 Airbus A380’ere og har 100 bestillinger i ordrebogen. Det er dog et tal, der skal tages med et gran salt. For knap 50 af ordrerne er forbundet med stor usikkerhed, da flyene er bestilt af flyselskaber, som helst vil ud af aftalerne igen, samt et leasingselskab, der først afgiver den endelige bestilling når de har fundet kunder til flyene. Og det har vist sig at være svært.

Desuden har Emirates på grund af pladsproblemer i Dubai International Airport udskudt leveringen af de resterende Airbus A380’ere.

I alt 13 flyselskaber i verden har det store dobbeltdækkerfly i sin flåde. Kredsen af Airbus A380-brugere tæller blandt andet Air France, British Airways, Lufthansa, Singapore Airlines, Thai Airways, Emirates, Qatar Airways, Etihad og Korean Airlines. Ingen nordamerikanske, sydamerikanske eller afrikanske selskaber har fundet interesse for flyet, der ofte er konfigureret til omkring 500 passagerer, men flyet kan i den særlige ”high density”-udgave, som Emirates blandt anvender på sin CPH-rute, rumme 615 passagerer.

 

 

Relaterede artikler:

Airbus kan ikke få økonomi i A380

Airbus A380 skal på museum

Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden

Airbus holder igen med endnu større A380

Marked for A380 skrumper

Airbus vil skære ned på A380-produktionen

Første A380 sat på jorden