American Airlines giver CPH en kold skulder

Københavns Lufthavns position som knudepunkt for Star Alliance betyder, at oneworld-medlemmet American Airlines absolut ingen planer har om at flyve til København.

(DOHA) Et amerikansk flyselskab, der annoncerer, at de åbner en helårlig rute fra USA til København. Det står uden tvivl øverst på juleønskesedlen hos Københavns Lufthavn. Men en af de mest oplagte til at komme med den gave, American Airlines, melder hus forbi.
“Vi har ingen planer om at begynde at flyve til København,“ understreger Kurt Stache, Vice President Strategic Alliances hos American Airlines, over for CHECK-IN.dk, da vi møder ham i Doha i Qatar til en ceremoni i anledning af optagelsen af Qatar Airways i oneworld-alliancen.
American Airlines er et af de ledende medlemmer af oneworld-alliancen, som blandt andet Finnair og British Airways også er medlem af. Og forklaringen på Americans manglende lyst til at sætte landingshjulene ned på Amager skal netop findes i alliance-medlemskaber.
SAS er med i den konkurrerende Star Alliance og det betyder, at Københavns Lufthavn er en stærk Star Alliance-bastion, som det kan være svært at trænge ind på.
“Skandinavien er et meget konkurrencepræget marked. Desuden er det altid svært at etablere sig i andre alliancers store trafikknudepunkter,“ lyder forklaringen fra Kurt Stache på hvorfor American Airlines ikke har appetit på København.
Det er også forklaringen på, at American Airlines trak sig ud af Bruxelles.
Overladt til SAS
Hvis American Airlines åbnede en rute til København ville de ellers kunne være eneste amerikanske selskab i omkring ni måneder om året. Konkurrenten Delta Air Lines rykker nemlig kun ind på ruten fra New Yorks John F. Kennedy lufthavn i omkring tre måneder i sommerhøjsæsonen.
Resten af året er USA-trafikken overladt til SAS, der i New York anvender Newark lufthavnen i New Jersey. Næste år begynder Norwegian at flyve til New York’s JFK-lufthavn. Men det er indtil videre kun for “point-to-point“ trafik uden mulighed for at flyve videre ud i USA med et andet selskab.
Det ville derfor være helt oplagt hvis Delta Air Lines gjorde sin JFK-rute helårlig eller at American Airlines åbnede en rute fra JFK. Men det ligger altså ikke lige for.

Foruden SAS, så flyver Air Canada også til Nordamerika i form af deres rute til Toronto. Her kan man gå gennem pas- og toldkontrol ligesom i en USA-lufthavn og derefter flyve videre ind i USA, som om det var en indenrigsflyvning.

Langsigtet dialog
I Københavns Lufthavn er man meget opmærksom på, at positionen som Europas tredjestørste Star Alliance-hub også kan være en ulempe.

“Der er både fordele og ulemper ved at være et af Europas største Star Alliance hubs. Vi har en langsigtet dialog med en lang række flyselskaber, og lige netop med et selskab som American Airlines taler vi af flere årsager om langtidsplanlægning, så helt aktuelt er det korrekt, at der ikke er AA-rute på vej til København,“ siger lufthavnens pressechef, Søren Hedegaard Nielsen.