Afgangshallen i Beijing Capital International Airport. (Foto: Wikimedia Commons)

Analyse: Sene flybookinger efter coronaen

Udviklingen i Kina viser, at passagerer i dag booker flyrejser tættere på afrejsedagen end før coronaen. Hvis samme mønster viser sig i andre dele af verden, kan det give luftfarten udfordringer.

Efter næsten tre måneder, hvor hovedparten af verdens luftfart har været lukket ned, forbereder flyselskaber verden over sig til en gradvis genstart. I mange tilfælde vil det i første omgang blive mest aktivitet på indenrigsmarkedet samt på ruter til nabolande med lav smitterisiko.

I Kina er indenrigsmarkedet for flyrejser allerede blevet delvist genoprettet efter coronakrisen i Wuhan og Hubei-provinsen, og erfaringerne fra de seneste måneder viser et interessant mønster for bookinger af billetter til indenrigsflyene i Kina. Det fortæller nye data fra flyselskabernes internationale organisation IATA.

IATA’s analyseafdeling har set nærmere på reservationsmønsteret efter COVID-19-epidemien i Kina – nærmere bestemt reservationerne til kinesiske indenrigsfly i perioden marts-maj 2020 – og sammenlignet det med mønsteret i den tilsvarende periode sidste år.

Over 60 procent booker inden for tre dage før afrejse
Sammenligningen viser, at passagererne efter coronakrisen generelt booker deres rejser tættere på afrejsedagen, end de gjorde sidste år.

61 procent af bookingerne i perioden marts-maj i år blev foretaget inden for tre dage før afrejsedagen, mens det gjorde sig gældende for 46 procent af bookingerne sidste år.

I den anden ende af spektret er der kun otte procent af passagererne, der i øjeblikket booker billetter 12 eller flere dage før rejsedatoen, mens hele 20 procent af passagererne gjorde det i samme periode i 2019.

 

Flere forklaringer på ændring
Ifølge IATA er der en række mulige forklaringer på dette skift i reservationsmønstret. For det første kunne passagerer være bekymrede for, om deres flyvning bliver annulleret. I øjeblikket aflyses omkring 17 procent af de planlagte kinesiske indenrigsflyvninger, hvilket er en markant højere andel end normalt.

Det ændrede reservationsmønster kan ifølge IATA også afspejle det kraftige fald i prisen på flybilletter, hvilket giver de rejsende mere fleksibilitet til at træffe en beslutning i sidste øjeblik og booke sent.

Som en tredje forklaring er passagererne måske mindre bekymrede end normalt for, om der er ledige pladser, da belægningsgraden på de kinesiske indenrigsflyvninger i marts blot var omkring 60 procent.

Sene bookinger kan give udfordringer
Det er uvist, om passagerernes bookingmønstre vil afspejle mønstret i Kina, når flytrafikken i andre dele af verden begynder at blive genoptaget. Men hvis det bliver tilfældet, står flyselskaberne over for yderligere en udfordring som følge af coronakrisen, lyder det advarende fra IATA.

Et mønster med mange sene bookinger har både betydning for flyselskabernes likviditet ligesom det kan gøre prissætning og planlægning mere vanskeligt.

 

Relaterede artikler:

Flyene er på vej tilbage i luften

IATA: Karantæneregler forsinker genstart af luftfart

IATA ønsker slot-reglerne midlertidigt suspenderet