Berlin Airports vokser dobbelt så hurtigt som CPH

Endnu før den nye Brandenburg Airport i Berlin er åbnet har de to eksisterende Berlin-lufthavne taget et stort skridt foran Københavns Lufthavn i 2012 med en næsten dobbelt så høj vækstrate.

Med 21.750.607 passagerer igennem Københavns Lufthavn fra 1. januar til 30. november er der udsigt til, at den danske hovedstadslufthavn sætter trafikrekord i 2012. Således ventes omkring 23,5 mio. passagerer at benytte lufthavnen i indeværende år.

Hovedkonkurrenterne for CPH finder man i Helsinki, Amsterdam og i den kommende storlufthavn i Berlin. Den skandaleombruste lufthavn i Berlin skulle have været åbnet i begyndelsen af juni måned i år, men problemer med brandsikringen har betydet flere udsættelser, således at den definitive åbningsdato nu er fastsat til slutningen af oktober måned 2013.

Men det forhindrer ikke de to eksisterende Berlin-lufthavne, henholdsvis Tegel og Schönefeld i fortsat at vokse mere end gennemsnittet af alle andre lufthavne i Tyskland. Ved udgangen af november måned havde 23,477,365 passagerer rejst gennem de to lufthavne, hvilket er 5,6 procent flere end året før.

I Københavns Lufthavn er væksten ved udgangen af november månedblot på 2,9 procent, hvilkent i overvejende grad skyldes eftervirkningerne af konkursen i Cimber Sterling. Den har kostet et dyk i indenrigstrafikken på næsten 20 procent, mens udenrigstrafikken isoleret set har ligget på en vækst på 5,5 procent. Men samlet set betyder det, at Berlin-lufthavnene i 2012 har haft en vækstrate, der er dobbelt så stor som i København.

Passerer 25 mio. passagerer i 2012
Københavns Lufthavn har i de senere år lige på kanten af top15 blandt de europæiske lufthavne. Men noget tyder på, at den nye Berlin Brandenburg rykker direkte ind i top15 og således efterlader CPH udenfor det eksklusive selskab.

“Det er meget tilfredsstillende med det stigende antal passagerer i begge lufthavne og at denne trend ser ud til at fortsætte. For tiende gang i træk vokser vi hurtigere end gennemsnittet af alle tyske lufthavne. Det er meget sandsynligt, at vi bryder grænsen på 25 mio. passagerer i år,“ siger topchefen for Berlin Airport, Dr. Rainer Schwarz.

Berlin-lufthavnens passagervækst betyder, at de rykker op på siden af Zürich Airport i 2012, mens København Lufthavn overhaler Palma de Mallorca Airport, men til gengæld selv bliver overhalet bagfra af Moskva´s Sheremetyevo International Airport. Dermed fastholder CPH i 2012 positionen som nummer 16 i Europa, men falder tilnummer 17 på toplisten, hvis man sammentæller Berlin Airports som én lufthavn.