Jóhannus Egholm Hansen stopper som bestyrelsesformand i Kalaallit Airports. Foto: Kalaallit Airports

Bestyrelsesformand stopper i grønlandsk lufthavnsselskab

Formanden for bestyrelsen i Kalaallit Airports har valgt at træde tilbage. Det sker mens det ene af det grønlandske selskabs tre lufthavnsprojekter er i krise.

Det kun fire år gamle selskab Kalaallit Airports, som står for at opføre og drive tre nye lufthavne i Grønland, har på halvandet år mistet to direktører, og nu skal selskabet også have ny bestyrelsesformand.

Den hidtidige formand for bestyrelsen i det grønlandske lufthavnsselskab, Jóhannus Egholm Hansen, meddeler på sin LinkedIn-profil, at han valgt at træde tilbage.

”Jeg er i dag, efter eget valg, trådt tilbage som formand for bestyrelsen i Kalaallit Airports Group,” skrev Jóhannus Egholm Hansen på LinkedIn onsdag aften.

Færøske Jóhannus Egholm Hansen har stået i spidsen for Kalaallit Airports siden 2017 og kom til selskabet med erfaring fra blandt andet bestyrelsen i Vágar Lufthavn på Færøerne.

Ingen kommentarer
Hvad der ligger bag beslutningen om at stoppe i Kalaallit Airports-bestyrelsen er uvist. Bestyrelsesformanden ønsker over for det grønlandske medie Sermitisiaq.AG ikke at kommentere beslutningen.

CHECK-IN.dk har forsøgt at få en kommentar fra næstformanden i bestyrelsen, danske Christian Berg, som til daglig er lufthavnschef i Sønderborg Lufthavn. Han ønsker imidlertid heller ikke at kommentere på bestyrelsesformandens afgang.

Jóhannus Egholm Hansen forlader Kalaallit Airports, mens det ene af selskabets tre lufthavnsbyggerier er i krise. I august blev udbuddet på at anlæggelse en ny lufthavn i Qaqortoq i det sydlige Grønland nemlig annulleret, fordi de indkomne bud var for dyre i forhold til selskabets budget.

I den forbindelse anbefalede Jóhannus Egholm Hansen en kortere landingsbane, hvis byggeriet skulle holdes inden for det budget, som selskabet har fået stillet til rådighed af politikerne. Det forslag har dog mødt politisk modstand fra Sydgrønland, der ikke ønsker en kortere lufthavn.

På den anden side kan den grønlandske regering få svært ved at finde flere penge til projektet, så landingsbanen kan få den oprindeligt planlagte længde, skriver Sermitisiaq.AG.

Forslag om at droppe projektet
Senest har lederen af Samarbejdspartiet i Grønland foreslået, at man frem for at bygge en helt ny lufthavn i Qaqortoq i stedet anlægger et nyt vejsystem i det sydlige Grønland, moderniserer lufthavnen i Narsarsuaq og satser på at udvikle bæredygtig turisme. Det skriver Sermitisiaq.AG.

Mens ejerne af Kalaallit Airports – Grønlands Selvstyre og den danske stat – nu skal finde en ny bestyrelsesformand, får selskabet om kort tid ny administrerende direktør, når Jens Lauridsen tiltræder. Han kommer fra en stilling som teknisk direktør i Jet Time i Danmark.

Kalaallit Airports står foruden den kommende indenrigslufthavn i Qaqortoq også for at etablere, eje og drive de to nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat.

 

Relaterede artikler:

Grønlandsk lufthavnsprojekt i turbulens

Fra Jet Time til Kalaallit Airports

Dansk lufthavnschef i bestyrelsen for grønlandske lufthavne