Betal flybilletten via Facebook eller Twitter

KLM’s kunder kan nu betale for deres billetter og ekstra services direkte på Facebook eller Twitter i stedet for at skulle ringe til selskabet.

Unge og andre, der er fremme i skoene og med på noderne, kan nu ikke bare bestille eller ombooke flybilletter eller reservere sæder via sociale medier som Facebook og Twitter. KLM er nemlig som det første luftfartsselskabet i verden gået skridtet videre og gjort det muligt også at betale for billetter og ekstra services gennem de sociale medier. På den måde slipper kunderne for at skulle ringe op til flyselskabet for at klare betalingen efter at de har lavet reserveringerne på de sociale medier.

KLM’s kunder har regelmæssigt tilkendegivet, at de gerne vil betale online via flyselskabets sociale mediekanaler. Og det har det hollandske luftfartsselskab lyttet til, så kontakten med kunden fremover kun foregår gennem de sociale mediekanaler, som kunden har brugt. Dette gør det muligt for KLM at yde en endnu bedre og mere bekvem service.

130 agenter
Konkret fungerer det på den måde, at KLM sender et link til kunden i en privat besked på Facebook eller Twitter. Kunden kan derefter vælge sin foretrukne betalingsmetode og fuldføre transaktionen.

Initiativet er sidste skridt i KLM’s meget målrettede satsning på at stå stærkt på de sociale medier og på at udnytte medierne til både salg og interaktion med kunderne.

Luftfartsselskabet har 130 såkaldte sociale medieagenter ansat til at besvare omkring 35.000 forespørgsler på Facebook og Twitter hver uge. I februar nåede selskabet op på over fem millioner fans på Facebook. Det gør KLM til det mest populære flyselskab på Facebook. Til sammenligning har SAS knap 590.000 fans på det sociale medie.