737 MAX-fly ved Boeing produktionsanlæg i Renton. (Foto: Thiago B Trevisan | Shutterstock.com)

Boeing opjusterer: 44.000 fly frem til 2043

Boeing forudser i en omfattende analyse, at antallet af kommercielle fly vil blive næsten fordoblet i de kommende 20 år. Producenten vurderer, at flyselskaberne har behov for tæt på 44.000 nye fly.

Den globale flytrafik er blevet genoprettet og er endda højere end niveauet fra før COVID-19-pandemien. Derfor opjusterer Boeing forventningerne til flyleverancerne i de kommende to årtier. Selskabet vurderer i en prognose, at der frem mod 2043 vil være en årlig vækst i antallet af fly på 3,2 procent.

Prognosen er blevet offentliggjort i forbindelse med Farnborough International Airshow, som er blandt de største luftfartsmesser i verden.

”Vi er en i udfordrende og inspirerende æra for luftfarten. At industrien er vendt tilbage til mere typiske vækstrater viser, hvor modstandsdygtig luftfarten er, selvom vi alle har haft problemer med leveringer, begrænsninger i produktionen og andre globale udfordringer,” siger Brad McCullen, direktør for kommercielt salg og markedsføring i Boeing i en pressemeddelelse.

Passagervækst vil vokse mere end den globale økonomi
Selskabet vurderer i prognosen, at passagervæksten i gennemsnit vil være på 4,7 procent årligt i de næste 20 år. Dermed vil flytrafikken fortsat vokse mere end den globale økonomiske vækst.

Årsagen til, at antallet af passagerer vil stige mere end antallet af fly er ifølge Boeing, at flyselskaberne ventes at øge produktiviteten ved at fylde flyene bedre og udnytte flyene i flere af døgnets timer.

Boeing forudser, at den største vækst i passagertal vil ske i Sydasien, som primært omfatter Kina. Her ventes en årlig vækst på 7,4 procent. Sydøstasien følger lige efter med en forventet fremgang på 7,2 procent, mens den afrikanske passagertrafik spås en vækst på 6,4 procent.

Eurasien, som omfatter Europa og Asien, vil ifølge prognosen få leveret 22 procent af samtlige fly efterfulgt af Kina og Nordamerika med 20 procent.

Høj vækst for luftfragt
Det er fortsat de såkaldte narrowbody-fly, som vil være den dominerende flytype med 71 procent af samtlige leverancer. Widebody-fly ventes at udgøre godt 20 procent af de leverede fly. Resten er regionale jetfly og fragtfly.

Boeing forventer også, at luftfragt i fremtiden vil vokse mere end andre transportformer, fordi den er hurtig og sikker. Væksten for luftfragten ventes således at blive på 4,1 procent årligt.

I analysen forventer Boeing, at luftfartsindustrien vil få brug for 2,4 millioner ekstra ansatte frem mod 2043.

Boeing har offentliggjort markedsforventninger hvert år siden 1961. Analysen rummer en lang række data og oplysninger.

Ifølge analysen er de gennemsnitlige billetpriser på globalt plan således på samme niveau som for 20 år siden, selvom forbrugerpriserne i samme periode er fordoblet.


Relaterede artikler:

Boeing 777X endelig klar til certificeringsprogram

Første Boeing 777-F leveret til Maersk Air Cargo

Airbus og Boeing overtager underleverandør