Boeing Renton Factory, hvor 737 produceres. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Boeing speeder 737-produktion op

Flyproducenten Boeing vil opjustere 737-produktionen til mere end 2,5 fly om dagen i 2019 for at imødekomme efterspørgslen. Det er den største produktionsrate siden Anden Verdenskrig.

(SEATTLE) Bugnende ordrebøger på Boeings bedst sælgende passagerfly, Boeing 737, skal modsvares af et endnu højere produktionstempo.

”Fra og med 2019 skal 57 Boeing 737-fly forlade fabrikken i Renton hver måned. Det er mere end 2,5 fly om dagen,” siger Adam Tischler fra Boeing 737 Communications med henvisning til, at der ikke produceres i weekenderne.

I dag producerer Boeing 42 737-fly om måneden, og allerede i 2018 vil Boeing opjustere produktionen til 52 om måneden.

Selvom det kan lyde som svimlende mange fly, er det endnu langt fra Boeings hidtidige produktionsrekord i byen Renton syd for Seattle, hvor 737’erne samles. Under Anden Verdenskrig byggede man 160 bombefly om måneden på Renton-fabrikken, fortæller Adam Tischler.

Stor efterspørgsel fra lavprisselskaber
Ifølge Boeings beregninger har verdens flyselskaber frem mod 2034 brug for 26.730 fly i det segment, som Boeing dækker med sin 737’er, og som konkurrenten Airbus dækker med A320-familien. Herudover forsøger Bombardier at bide de store i haserne med sin CSerie 300.

”Single-aisle-segmentet tegner sig for over 70 procent af verdens samlede efterspørgsel på 38.050 fly frem mod 2034,” siger Shauna Bassett, regional direktør for markedsanalyser hos Boeing.

”Det er lavprisflyselskaberne, der især trækker væksten efterfulgt af netværksselskaberne, som fortsat har et stort behov for at forny men også udvide deres flåder.”

Efterspørgslen afspejler sig i store ordrebeholdninger fra eksempelvis Norwegian, Ryanair og Southwest Airlines på henholdsvis 133, 212 og 318 ved indgangen til 2016.

Asien størst
Ud af den samlede efterspørgsel på nye fly forventes 42 procent at tegne sig for flådefornyelser, imens 58 procent er reel vækst i den samlede verdensflåde, forklarer Shauna Bassett.

Ifølge Boeing er Asien med 38 procent det marked, der tegner sig for den største efterspørgsel på fly efterfulgt af Nordamerika og Europa, som ventes at aftage henholdsvis 21 og 19 procent af den samlede efterspørgsel frem mod år 2034.

Boeing har i de seneste år optimeret sine produktionsfaciliteter i Renton, hvor 737-erne produceres, sådan at der nu er tre produktionslinjer – to til den nuværende generation og en til den nye MAX-generation.

Foto: Morten Lund Madsen