Et problem med en af dele, der benyttes til Boeings 787 Dreamliner-flytype, har nu betydet, at producenten atter har måtte trykke på pauseknappen i leverancerne til selskabets kunder.
Efter et stop i leverancerne af Boeings 787 Dreamliner-fly, der varede i 420 dage, kunne flyproducenten i august sidste år endnu en gang få flytypen ud til kunderne, hvoraf American Airlines var den første.
Årsagen til pausen på mere end et år var, at de civile luftfartsmyndigheder i landet, FAA, skulle godkende nye og reviderede procedurer omkring inspektion af flyene efter, at der var blevet opdaget flere fejl i produktionen.
Boeing havde blandt andet haft udfordringer med, at der var huller mellem panelerne i kompositbeklædningen, ligesom flyproducenten havde anvendt titaniumdele til fremstillingen, som stammede fra en italiensk leverandør, der ikke var godkendt.
Skal undersøges til bunds
Ifølge FAA er det dog atter blevet nødvendigt at holde inde med leverancerne, da man for nyligt har opdaget en udfordring med en af de komponenter, der benyttes til fremstillingen af skroget på Dreamliner-flyene. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Det var tilsyneladende en gennemgang af certificeringsoptegnelser for flyene, der ledte Boeing på sporet af problemet, der blot beskrives som ”en analysefejl foretaget af en af vores leverandører”.
Da flyproducenten blev opmærksomme på situationen, varskoede man FAA og derefter blev der sat et stop for yderligere leverancer, mens den undersøges yderligere, og FAA slår fast, at kunderne først kan forvente at få nye fly, når myndighedernes opfattelse er, at sagen er blevet undersøgt til bunds.
Den omtalte komponent fremstilles af leverandøren Spirit AeroSystems, der dog påpeger, at selskabet mener, at det endnu er for tidligt at sige, hvem der bærer ansvaret, lyder det.
Fastholder forventning til i år
Det understreges, at Boeing og FAA i fællesskab er i færd med at afdække, hvorvidt der skal foretages noget i forhold til de 787-fly, der er blevet leveret til kunder for nyligt. Flyproducentens opfattelse er på nuværende tidspunkt, at udfordringerne ikke vil være af længerevarende karakter.
”Der er umiddelbart ingen grund til at være bekymret for sikkerheden i de fly, der benyttes i den daglige drift. Dette vil påvirke leverancerne på kort sigt, men vi forventer på nuværende tidspunkt ikke, at vi skal justere vores forventninger til flyproduktionen eller leverancerne resten af året.”
I 2022 fik Boeing overdraget 31 fly af typen til producentens kunder. I år er der ikke blevet foretaget leverancer siden den 26. januar. Udfordringerne til trods fastholder man dog målet om, at der skal leveres et sted mellem 70 og 80 Dreamlinere i 2023.
Situationen vil betyde, at det kommer til at tage ”en lille smule længere”, inden flyproducenten vil kunne realisere ambitionen om at fremstille fem 787’ere om måneden. Det bekræfter finansdirektør Brian West fra Boeing.
Relaterede artikler:
Dreamlinere har problemer med afskalning af maling