SAS EuroBonous Gold (Foto: SAS)

Bonuspoint stadig det vigtigste

Muligheden for at optjene bonuspoint er fortsat den vigtigste faktor ved valg af flyselskab. Det viser en undersøgelse fra IATA. Desuden tjener luftfartsselskaberne gode penge på at lade andre virksomheder markedsføre sig selv via loyalitetsprogrammerne.

Selvom luftfartsselskaber verden over konkurrerer intensivt om at have de laveste billetpriser, så er muligheden for at optjene bonuspoint stadig den mest afgørende faktor, når forretningsrejsende skal købe flybilletter. Det viser en undersøgelse af kundetilfredsheden blandt flypassagerer, som den internationale luftfartsorganisation IATA har lavet.

Udsigten til at kunne optjene point til en forlænget weekend med ægtefællen mens man flyver rundt i verden på kedelige forretningsrejser, er stadig i sidste ende mest lokkende for forretningsrejsende, når de vælger flybillet. På andenpladsen kommer antallet af frekvenser og hvordan fartplanerne harmonerer med ens aftaler og kalender.

Men det enkelte flyselskab får alligevel sværere og sværere ved at holde på de loyale kunder. Mange af verdens omkring 170 bonusprogrammer inden for luftfart giver nemlig mulighed for at optjene point hos en lang række partnere. Det tæller både luftfartsselskaber, hoteller og biludlejningsfirmaer. Dermed bliver loyaliteten til ét enkelt selskab svækket. Til eksempel er det muligt at optjene point til SAS Eurobonus-programmet, når man flyver med et af de knap 30 andre luftfartsselskaber i Star Alliance.

Stor pengemaskine
Ifølge Ravindra Bhagwanani fra konsulentfirmaet Global Flight er loyalitetsprogrammerne særdeles væsentlige for amerikanske luftfartsselskabers økonomi.

”Loyalitetsprogrammer er en stor direkte pengemaskine for de store luftfartsselskaber gennem partnerskaber med kreditkortfirmaer, hoteller og andre partnere. Uden den indtægtskilde ville der være meget få store luftfartsselskaber i Nordamerika i dag,” siger Ravindra Bhagwanani.

Programmerne kan også have stor negativ indvirkning på luftfartsselskabernes generelle image hos kunderne.

“Et luftfartsselskabs loyalitetsprogram har mere kraft til at underminere et selskabs brand end det har til at forbedre det. Når kunderne finder, at et luftfartsselskab er nærigt med uddelingen af bonuspoint, så har det stor indflydelse på et selskabets image. Hvis kunderne opfatter loyalitetsprogrammerne som kundevenlige vil det ofte kun have en neutral effekt på imaget,” siger Tim Winship, redaktør på FrequentFlier.com.