(Foto: Y. Panas)

BRA: 30 procent af svensk indenrigstrafik kan forsvinde

Det regionale svenske flyselskab BRA ønsker ikke at flytte til Stockholm Arlanda, hvis politikerne beslutter at lukke Bromma-lufthavnen, hvilket atter er blevet aktuelt.

7,5 kilometer nordvest for Stockholms bymidte ligger den regionale Bromma-lufthavn. Lufthavnen er Sveriges tredje mest travle med i alt 2,5 millioner passagerer i 2018 – kun overgået af Stockholm Arlanda og Gøteborg Landvetter Lufthavn. Men lufthavnen har muligvis ikke en fremtid.

Den svenske regering åbner således op for at lukke Stockholm Bromma, før den nuværende aftale udløber i 2038. Forudsætningen for en lukning er, at den internationale lufthavn Stockholm Arlanda udvides.

”Jeg mener, at Bromma bør lukkes, og jeg udelukker heller ikke, at det kan ske tidligere end 2038,” siger Tomas Eneroth, Sveriges infrastrukturminister, til det svenske medie Dagens industri.

Overvejelserne om at gøre Stockholm Bromma til fortid skaber panderynker hos Braathens Regional Airlines (BRA), der er klart største flyselskab i lufthavnen. Det svenske regionalflyselskab ønsker ikke at flytte sin indenrigstrafik til Sveriges største lufthavn.

”Vi, der i øjeblikket tegner sig for 95 procent af flytrafikken i Bromma, har ikke forudsætningerne for at flytte vores aktiviteter til Arlanda. Det betyder, at hvis Bromma Lufthavn forsvinder, vil 30 procent af den svenske indenrigstrafik forsvinde,” siger Geir Stormorken, administrerende direktør i BRA, i en pressemeddelelse.

Sverige vil miste konkurrenceevne
Hvis Bromma lukker, og BRA ikke flytter til Arlanda, vil det betyde forringede muligheder for de svenske indenrigspassagerer. Geir Stormorken fremhæver, at byer, der helt mister forbindelse til Stockholm, vil være Växjö, Halmstad, Kristianstad og Trollhättan. Byer, der mister konkurrence på ruterne til Stockholm, bliver Ronneby, Kalmar, Sundsvall, Östersund, Visby og Ängelholm, lyder det.

”Vi har trafikeret Bromma i lang tid og lært vores rejsende at kende. De er i vid udstrækning mennesker som arbejdspendler, driver virksomheder i vores regioner og rejser meget i jobbet. Mange af dem viser, at det netop er Brommas beliggenhed, der giver dem mulighed for at blive ude i landet og stadig løse livets puslespil uden at flytte til Stockholm,” forklarer Geir Stormorken.

”Uden Bromma Lufthavn mister Sverige national og international konkurrenceevne og begrænser livsvalgene for mennesker. Vi mener, at det er hovedløst at lukke den lufthavn i Sverige, som er knudepunktet for en bæredygtig indenrigsflyvning, sikrer tilgængelighed i Sverige og som også kan blive en helt grøn lufthavn med elektriske fly i fremtiden.”

Støtten vokser til Bromma-lukning
Fremtiden for Stockholm Bromma-lufthavnen har været genstand for politisk debat i mange år. Ifølge Dagens industri vokser støtten fra svenske politikere og erhvervslivet til en lukning af lufthavnen. Men forudsætningen er, at Stockholm Arlanda omvendt får plads til mere kapacitet.

”Et udgangspunkt er at øge kapaciteten. Jeg tror, ​​det er en forudsætning for at klare lukningen af ​​Bromma og sikre, at der er plads til indenrigsflyvninger. Det vil være helt afgørende,” siger Tomas Eneroth, der mener, at lufthavnen får brug for en ekstra bane.

Den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavia ejer og driver Stockholm Bromma, der i øjeblikket bliver moderniseret for halvanden milliard svenske kroner.

 

Relaterede artikler:

Ny usikkerhed om Stockholm-lufthavns fremtid

Fremgang i lukningstruet lufthavn

Svensk flyselskab lancerer fem udenrigsruter