En ATR 72-600 fra det svenske regionale flyselskab BRA. Foto: BRA

Svensk flyselskab lancerer fem udenrigsruter

Det svenske regionale flyselskab BRA iværksætter en stor udenrigssatsning og åbner fem nye klimavenlige ruter i marts 2020. Ruterne vil blive betjent med moderne ATR 72-fly.

Normalt er Braathens Regional Airlines (BRA) fokuseret på indenrigsflyvninger i Sverige, men nu bliver blikket i stigende grad flyttet ud på landene omkring.

I slutningen af marts 2020 åbner det svenske regionale flyselskab således hele fem nye “grønne” ruter fra svenske lufthavne til destinationer i Letland, Estland, Norge og Tyskland. Ruteåbningerne er en ny, stor udenlandsk satsning fra flyselskabet, der opererer en lang række indenrigsflyvninger i Sverige.

De nye ruter inkluderer afgange fra Stockholm Bromma til Oslo Torp, Riga og Tallinn, ligesom der også åbnes en rute fra Gøteborg til Berlin Tegel og fra Malmø til Berlin Tegel.

Fire klimavenlige forudsætninger
Det nye BRA-udenrigseventyr bliver indledt på baggrund af en nøje afvejning i forhold til ruternes aftryk på klimaet. Det svenske selskab opstiller fire grundlæggende forudsætninger for de nye udenrigsruter: Flyvningerne bliver klimakompenseret, kunderne kan købe biobrændsel via en særlig BRA Miljö Class-billet, flyvninger i lav højde samt brændstofeffektive turbopropfly af typen ATR 72-600.

BRA råder over 10 nyere ATR 72-600, mens flyselskabet får leveret fire fabriksnye fly af samme type inden for det kommende halve år af det Singapore-baserede leasingelskab Aviation PLC. Flyet har plads til 72 passagerer, og gennemsnitsalderen på de 14 moderne ATR-maskiner bliver på kun to år. Flyene bruger i gennemsnit 0,29 liter brændstof per passagermil, hvilket svarer til det, en person bruger på en knallert. BRA vil dermed få markedets mest klimaeffektive regionale fly.

Alle kunder, der køber billet til BRA, vil få den CO2-udledning, de repræsenterer på den pågældende flyvning, kompenseret. Det svenske selskab er det første regionale flyselskab i verden til at CO2-kompensere for alle passagerer.

I den seneste tid har BRA mærket efterspørgsel på mere bæredygtige flyvninger for forretningsrejsende, og det er det, som har drevet BRA mod udlandet. Selskabet vil fortrinsvis betjene ruterne på hverdage.

Udelukkende ATR 72-600 i fremtiden
BRA og det norske flyselskab Widerøe vil i samarbejde operere mellem Stockholm Bromma og Oslo Torp fra slutningen af marts 2020. Der vil være to-tre daglige rotationer undtaget på lørdage. Oslo Torp er Norges tredjestørste lufthavn og ligger 120 kilometer syd for den norske hovedstad.

På ruten mellem Stockholm Bromma og Tallin i Estland er der første flyvning den 30. marts næste år. Ruten mellem Stockholm Bromma og Riga i Letland åbner den samme dato, mens den nye forbindelse mellem Gøteborg og Berling Tegel også åbner denne dag. Ruten mellem Malmø og Berlin Tegel den 2. april. Samtlige ruter vil således blive betjent med fly af typen ATR 72-600.

Fremtidens flåde i BRA vil kun bestå af ATR 72-600. Selskabet leverer tre ATR 72-500 tilbage til sine ejere i løbet af 2020, og for nyligt satte BRA alle sine 10 British Aerospace Avro RJ85/100 til salg. Disse fly har en gennemsnitsalder på 24 år er blevet økonomisk uforsvarlige at operere.

Det svenske investeringsselskab Braganza ejer BRA, der i øjeblikket betjener Stockholm Bromma, Gøteborg, Malmø, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsinki, Berlin og Lyon.

 

Relaterede artikler:

Fire nye fly til svensk regionalflyselskab

Svensk flyselskab har sat samtlige jetfly til salg

Sort lørdag for BRA