Norwegian Dreamliner-fly i London Gatwick Airport (Foto: Gatwick/PR)

Britisk pilotforening lægger pres på Norwegian

BALPA er utilfreds med, at foreningens medlemmer ikke har fået betaling af Norwegian, samtidig med at bestyrelsen indgik aftaler om millionbonusser til ledelsen.

Afsløringen af, at to topchefer i Norwegian hver er blevet lovet hemmelige bonusser på 11 millioner norske kroner, får den britiske pilotforening BALPA til at skyde med skarpt mod selskabet.

”Er jeres passagerer opmærksomme på den dårlige behandling, det britiske personale har fået,” spørger BALPA i et brev til Norwegians ledelse dateret 30. juni.

Norwegian gik konkurs med Norwegian Air Resources UK (NAR) i januar, da det blev klart, at Norwegian lukkede sine langdistanceflyvninger. Medarbejderne blev i februar informeret om, at NAR ikke havde penge til at betale lønninger.

Nægtet hver en krone
“Vores medlemmer blev nægtet hver eneste krone af deres afskedigelsesgodtgørelse som et resultat af Norwegians beslutning om at lukke operationer fra Gatwick-basen og lukke Norwegian Air Resources UK,” skriver BALPA’s nationale rådgiver Terry Brandon i brevet.

Brandon understreger, at BALPA ikke var imod lukningen af ​​basen.

“Der skulle træffes hårde beslutninger, især da flyselskabet stod over for så store udfordringer,” skriver han om den tid, hvor Norwegian kæmpede for at overleve.

Forskelsbehandling
Udover millionbonussen til cheferne peger BALPA på, at der er sket en forskelsbehandling af de britiske piloter og de spanske piloter.

”Spanske besætninger blev belønnet med udvidede fratrædelsesordninger, mens vores medlemmer intet modtog fra Norwegian.”

BALPA nævner, at den har set eksempler på spanske piloter, der har fået over 100.000 euro ved deres afskedigelse, mens de britiske har fået ingenting.

”Hvordan kan det på nogen måde være fair,” spørger BALPA i brevet.

Vil ikke skabe problemer
Brandon noterer sig, at Norwegian igen er begyndt at flyve til London Gatwick. Selskabet har startet nogle af de samme ruter op, bruger de samme fly, som har den samme bemaling, og personalet er iført de samme uniformer.

”Det er ikke vores intention med dette brev at skabe problemer for Norwegians arbejde med at etablere ruter til og fra UK, men man kan klart se konflikten,” skriver han.

Det norske finansmedie E24 afslørede i sidste uge, at Norwegian har tildelt topledelsen i virksomheden en hemmeligholdt bonuspakke.

De pågældende bonusser er på 11 millioner norske kroner til både tidligere koncernchef Jacob Schram og nuværende koncernchef Geir Karlsen. Derudover er der bonusser til resten af ​​ledelsen, så pakken ender på godt 30 millioner norske kroner.

Ændrer ikke på omstændighederne
Norwegian har set brevet fra BALPA og understreger over for E24, at pilotforeningen tidligere har rejst de samme spørgsmål.

“De rejste pointer er ikke nye og ændrer ikke omstændighederne for NAR UK’s konkurs i begyndelsen af ​​året. Da det blev klart, at Norwegian ikke længere ville udføre interkontinentale flyvninger, gik NAR UK konkurs, fordi der ikke længere var et økonomisk grundlag for virksomheden,” skriver Norwegians danske kommunikationschef Andreas Hjørnholm i en e-mail til E24.

”Aftaler indgået med andre medarbejdergrupper i andre lande afspejler den lokale lovgivning i disse lande og gælder ikke for NAR UK.”

 

Relaterede artikler:

Bonusskandale i Norwegian udvikler sig

Norwegian er atter en fri fugl

Norwegian overvejer nedskæringer på London-base