Flybe har netop modtaget det første af 12 fly, der skal udgøre flåden for flyselskabet, der tidligere i år genopstod efter en konkurs. Flyet er dog ikke nyt. Faktisk er der tale om en gammel kending.
Tidligere på måneden kunne det genopstandne britiske flyselskab Flybe fortælle, at det i fremtiden vil have base i Birmingham Airport. Nu startet arbejdet med at få fyldt hangaren op, så Flybe kan få fly på vingerne til næste år.
Nordic Aviation Capital (NAC) har indgået en aftale med det nye Flybe, der betyder, at flyselskabet vil lease i alt 12 De Havilland Canada Dash 8-400’ere af Nordic Aviation Capital (NAC). Det første fly er netop blevet leveret til flyselskabet.
Flybe genopstod tidligere i år, da selskabet Thymes Opco købte flyselskabets navn og andre aktiver for at drive forretningen videre. Nu starter det nye Flybe et samarbejde med NAC, der også leasede fly til Flybe før konkursen.
En gammel kending
Flyet, MSN 4155, er en gammel kending hos Flybe. Det blev første gang leveret til selskabet i 2007. Dengang var leveringen ligeledes resultatet af en leasingaftale med Nordic Aviation Capital. Flyet var en del af flåden, indtil Flybe gik konkurs i marts sidste år.
Leasingfirmaet Nordic Aviation Capital har danske rødder, da det blev grundlagt i Skive i 1990. Indtil sidste år lå virksomhedens hovedsæde desuden i Billund Lufthavn. Nu er det dog flyttet til den irske by Limerick.
“Vi er glade for at samarbejde med Flybe for at hjælpe dem, imens de skaber et stærkt nyt firma, der vil bygge på et meget respekteret og velkendt brand,” lyder det fra koncernchef Norman C.T. Liu fra Nordic Aviation Capital.
Starter flyvninger i 2022
Flybe fortalte tidligere i november, at flyselskabet har valgt lufthavnen i Birmingham som den første base for selskabets fly, ligesom Flybe også etablerer sit hovedsæde i en kontorbygning, der ligger på lufthavnens område.
Flybe regner med, at de første fly kan være på vingerne i starten af næste år. Selskabet har endnu ikke sat navn på hverken ruter eller destinationer, men har dog fortalt i en pressemeddelelse, at det drejer sig om flyvninger i Storbritannien samt til forskellige destinationer i EU.
Dave Pflieger, administrerende direktør for Flybe, fortæller, at selskabet er særligt interesserede i Dash 8-400-flyene, da turbopropflyene når en forholdsvis hurtig hastighed uden at udlede lige så meget CO2 som andre flytyper.
Relaterede artikler:
Genopstået flyselskab får base i Birmingham