Skitse af Emirates' nye vedligeholdelseshangar til opførelse i Dubai World Central Airport. Foto: Emirates Group

Bygger vedligeholdelseshangar til 6,5 milliarder kroner

Emirates går næste år i gang med at bygge en kæmpe hangar i Dubai til vedligeholdelse af op til otte Airbus A380 ad gangen. Anlægsprisen lyder på hele 6,5 milliarder kroner.

En flåde bestående af over 250 langdistancefly samt yderligere fly i fremtiden kræver sin plads for at kunne holde flyene flyvedygtige.

Det har Emirates måtte sande, og det mellemøstlige flyselskab har derfor annonceret en massiv investering i en kæmpestor og ultramoderne vedligeholdelseshangar til opførelse i Dubai World Central Airport (DWC), der er aflastningslufthavn til Dubai International Airport (DXB).

Prisen for den nye hangar bliver på 950 millioner dollar, eller hvad der svarer til 6,5 milliarder kroner. Men så bliver der også én million kvadratmeter at boltre sig på, hvilket svarer til 150 fodboldbaner.

Vedligeholdelseshangaren vil blive den største og mest avancerede af sin slags i verden, som drives af et flyselskab.

Bliver selvforsynende
Den nye hangar vil blive bygget til at understøtte Emirates’ flyflåde og driftskrav ind i 2040’erne, og faciliteterne vil også kunne blive brugt til at vedligeholde fly fra andre selskaber.

”Denne betydelige investering signalerer vores tillid til den fremtidige vækst i Emirates og luftfartssektoren. Den nye facilitet vil gøre Emirates i stand til at være helt selvforsynende, når det kommer til vedligeholdelse, reparationer, eftersyn (MRO) og alle tekniske krav til vores flyflåde. Det giver os driftsstabilitet og fleksibilitet samt kvalitetssikring,” siger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, koncernchef for Emirates Group.

Han tilføjer blandt andet, at hangaren vil skabe tusindvis af kvalificerede tekniske job og tilføre værdi til Dubais økonomi.

Mulighed for fordobling af kapacitet
Hangaren vil kunne håndtere hele spektret af specialiserede tjenester – fra rutinemæssige flyeftersyn til skræddersyede maleropgaver, lette til tunge vedligeholdelsesarbejder, motorreparation til komplet kabineindretning og flykonverteringer.

”Byggearbejdet i fase 1 forventes at begynde i 2024 og være afsluttet i 2027. Der er taget forbehold for yderligere udvidelse – potentiel fordobling af kapaciteten i fase 2 i overensstemmelse med Emirates’ flådevækst og operationelle krav,” forklarer Ali Mubarak Al Soori, der blandt andet er direktør for faciliteter og forsyningskæde hos Emirates Group.

Der vil være stort fokus på bæredygtighed i opførelsen af den nye hangar – herunder brug af grønne byggematerialer, solplaner på hele hangarens tag samt opsætning af systemer til genbrug af olier og spildevand.

Plads til otte A380’ere samtidig
Fase 1 af hangarprojektet omfatter plads til vedligeholdelse af otte fly samtidig samt ét maleområde, og alle pladser vil være i stand til at håndtere fly i størrelsen op til Airbus A380.

Herudover får hangaren et motoropstartsanlæg, omkring 20 supportværksteder, massive lagerfaciliteter og administrationskontorer.

Det eksisterende Emirates Engineering Center i Dubai International Airport skal fortsat understøtte flyselskabets operationer, mens den nye hangar i Dubai World Central i første omgang skal håndtere overskydende arbejde og tunge vedligeholdelsesopgaver, hvor flyene er længere tid på jorden.

 

Relaterede artikler:

Emirates: Bedste halvårsregnskab nogensinde

Fyldte fly hos Emirates til og fra København

Vil bygge verdens største hangar til flyvedligehold