Efter at dømme på de seneste trafiktal fra Cimber Sterling, er der lykkedes selskabet at forsvare det danske inderigsmarked. Men det har kostet, idet den gennemsnitlige indtægt pr. solgt indenrigssæde faldt med op 33 % i februar måned.
Cimber Sterlings trafiktal fra marts måned viser det højeste antal egne passagerer i selskabets historie, men det sker samtidig med, at selskabets hovedforretningsområde har været udsat for stort pres indtjeningsmæssigt. Det kan derfor være svært helt at glæde sig over fremgangen.
Cimber Sterling er nemlig et luftfartsselskab med mange facetter. Fire produktområder og tre distributionskanaler gør det vanskeligt at vurdere selskabets præstationer.
Man kan passende konkludere, at denne mangfoldighed er selskabets styrke på mange områder, men måske også svagheden. Der er tale om en typisk forretning efter “gynger og karusseller“ princippet. Produktområderne præsterereruensartet under forskellige sæsonvariationer og konkurrenceforhold.
Der er stærke positive momenter i det faktum, at det er lykkedes at udvikle indenrigstrafikken med 39 % i marts måned sammenlignet med samme måned året før. Det er sammevækstrate som de vestdanske indenrigslufthavne tilsammen. Men det har kostet at holde positionen. Yielden (den gennemsnitlige indtægt pr. solgt sædekilometer) er i februar måned faldet med hele 31 % på Cimber Sterlings danske indenrigsruter. Indenrigstrafikken udgør ca. 50 % af selskabets egen trafik og har indtil Norwegians indtog i Karup i januar måned været selskabets “bread and butter“-ruter.
“Flere og flere benytter sig af lufttrafik i stedet for bil, bus og tog, når de skal frem og tilbage inden for landets grænser, og det er et af vores absolutte kerneområder at binde hele Danmark sammen. Cimber Sterling har en særlig fordel i kraft af sin meget fleksible flyflåde, der betyder, at vi hurtigt kan omstille os, så vi matcher efterspørgslen,“ siger administrerende direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling.
Cimber-direktøren kan sikkert også glæde sig over, at Norwegians indtog i Billund Lufthavn blev af meget kortvarig karakter, idet selskabet har trukket sig efter nogle ugers drift. En planlagt daglig forbindelse til Bornholm har det norske lavprisflyselskab også opgivet og har i stedet valgt et code-share samarbejde med det lokale Wings of Bornholm. Derfor er truslen på det danske indenrigsmarkedi første omgang afværget. Norwegian vil stadig være på Aalborg-ruten, og udviklingen på ruten mellem Karup og København ser indtil videre ud til at være acceptabel for nordmændene. Men yield-presset vil givetvis være aftagende, når de næste måneders trafiktal offentliggøres.
Et positivt område er også udviklingen i selskabets leisure-ruter. Her har der været en stigning i antallet af passagerer på ikke mindre end 128 % fra 19.081 i marts måned 2009 til 43.412 i sidste måned. Det sker samtidig med, at yielden er stigende på leisure-trafikken. I februar måned steg den med ikke mindre end 22 %, hvilket er ganske imponerende. Man skal dog notere sig, at februar måned 2009 var den første hele driftsmåned med leisure-produktionen og derfor kendetegnet ved mange lave introduktionspriser.
En stigning i loadfaktoren fra 58 % i marts måned 2009 til 76 % i marts måned i indeværende år på leisure-ruterne er derimod en ganske flot udvikling. Således havde Ryanair en loadfaktor på 79 % på selskabets ruter tæt forfulgt af Norwegian med 78 % på selskabets totale rutenet.
Det er stadig et enkelt forretningsområde, der hænger lidt. Regional-ruterne opererer med en kabinefaktor på 50 % på de mindre ogoperativt dyre CRJ200-jetfly. Dette i kombination med et yield-fald på 20 % er en giftig cocktail for dette forretningsområde.
Aktiemarkedet belønnede trafitallene med en kursstigning på 2,35 %, således aktien lukkede i kurs 4.35. Så noget kunne tyde på, at Cimber Sterling totalt set er på rette vej. Udviklingen i trafikken hen over foråret og sommeren vil give en indikation af, hvor stor jubilæumsfesten bliver, når selskabet en af de første dage i august måned kan fejre 60 års jubilæum.