C919 fra COMAC. (Foto: COMAC | PR)

COMAC C919 godkendt til at flyve i Kina

Luftfartsmyndighederne i Kina har certificeret C919-flyene fra COMAC, som dog fortsat står over for flere udfordringer, hvis flyproducenten vil tage kampen op mod Airbus og Boeing.

14 år. Så længe har arbejdet med at udvikle flytypen C919 været i gang. Det er den kinesiske flyproducent COMAC (En forkortelse for The Commercial Aircraft Corporation of China, red.), som står bag flyene.

C919 er tænkt som en direkte konkurrent til Airbus’ A320-fly og 737-serien fra Boeing. Det har en kapacitet på op til 168 passagerer, og flyene samles i Kina til trods for, at blandt andet motorerne og de instrumenter, der benyttes ved flyvninger, er produceret af virksomheder i vestlige lande.

I løbet af sommeren er der blevet foretaget en række prøveflyvninger med C919-flyet, og nu fortæller COMAC, at CAAC, som er de civile luftfartsmyndigheder Kina, i kølvandet på disse har valgt at certificere flytypen således, at den må flyve indenrigs i landet.

Må endnu ikke flyve i Europa og USA
Certificeringen betyder, at COMAC kan levere det første C919 til China Eastern Airlines, som bliver lanceringskunden. Det forlyder dog i lokale medier, at det først ventes, at flyet vil blive en del af den kommercielle drift i løbet af næste år.

I første omgang må flyselskaberne tage til takke med at benytte flyene til indenrigstrafikken, da hverken luftfartsmyndighederne i USA eller Europa endnu har givet tilladelse til, at C919 kan beflyve disse egne.

EASA har været i færd med at udvikle en certificeringsproces i flere år, men adspurgt vil en talsperson fra luftfartssikkerhedsagenturet ikke kommentere på, hvornår arbejdet forventes at være tilendebragt.

Inden COMAC for alvor kan skrue op for mængden af fly, der fremstilles, så kræver det desuden også, at der opnås en anden slags certificering fra de kinesiske myndigheder. Denne er relateret til produktionen. Det fortæller nyhedsbureauet Reuters.

Afhænger af flere ting
At C919-flyene nu må komme på vingerne, kan potentielt indvarsle en ny æra, hvor det bliver sværere for producenter fra andre verdensdele at få afsat deres fly til kinesiske kunder. At der nu findes et hjemligt alternativ, vil muligvis få kineserne til at købe færre fly fra eksempelvis Airbus og Boeing

Det afhænger dog af, om COMAC kan få ordentlig gang i og tempo på produktionen samt opnå de nødvendige certificeringer til at flyve udenrigs.

Boeing har mange fly på lager for tiden, der skulle være leveret til kinesiske flyselskaber, men de politiske spændinger mellem USA og Kina har gjort det så vanskeligt, at topledelsen hos flyproducenten for nyligt talte offentligt om, at der skulle findes andre kunder til i hvert fald en del af disse fly.

Ifølge COMAC er der indtil videre afgivet ordre på 815 C919-fly, og de stammer fra 28 forskellige kunder. Det er dog kun føromtalte China Eastern Airlines, der har offentliggjort en tidsplan for leveringerne. Selskabet forventer at modtage et fly i år og fire i løbet af næste år.


Relaterede artikler:

Vellykket testflyvning for kinesisk superfly

Kinesere udskyder igen levering af superfly

Kinesisk superfly på vingerne for tredje gang