Airhub Airlines' nye Airbus A330-300 da det fløj for GetJet Airlines. Foto: Eric Salard, CC 2.0

Corendon Airlines indsætter A330 fra Antalya

Tyrkiske Corendon Airlines har wetleaset en Airbus A330 fra et maltesisk flyselskab til brug på europæiske ruter fra Antalya. Til vinter er der planer om at anvende flyet på langruter.

Det første langdistancefly hos Corendon Airlines er en realitet.

Det tyrkiske flyselskab har landet en ACMI-aftale med Malta-selskabet Airhub Airlines om wetleasing af en Airbus A330-300 med registrering 9H-LEON. Aftalen har en varighed af 18 måneder.

Det næsten 16 år gamle fly kom i drift hos Corendon Airlines fra 28. maj 2022, og det skal med udgangspunkt fra Antalya flyve til flere forskellige storbyer i Europa. Indtil videre har flyet besøgt de tyske byer Düsseldorf, Hannover, Stuttgart og Köln.

Foruden de europæiske flyvninger har Corendon Airlines også planer om at bruge flyet på interkontinentale flyvninger i den kommende vinter.

Åbner op for ny kabineklasse
Corendon Airlines, der i år har gang i en større europæisk offensiv, glæder sig over tilføjelsen af en A330 til at supplere selskabets mindre fly som Airbus A320, A321 og Boeing 737.

”Med dette fly vil vi tage de første skridt til Comfort Class, som er vores servicekoncept i bredere og meget mere komfortable sæder, i modsætning til hvad der er kendt og almindelig praksis, til vores kunder på de eksisterende europæiske ruter,” siger Mine Aslan, kommerciel direktør i Corendon Airlines.

Airhub Airlines specialiserer sig i ACMI-, charter- og fragtflyvninger, og selskabet vil således fremover have et partnerskab med Corendon Airlines. Det er imidlertid ikke første gang, Corendon henter ekstern kapacitet. I forvejen har det tyrkiske selskab wetlease-aftaler med DAT, ukrainske SkyUp Airlines og litauiske GetJet Airlines, der i øvrigt er moderselskab til Airhub Airlines.

A330’eren blev registreret hos Airhub Airlines i maj i år, og siden januar 2019 havde det været i flåden hos netop GetJet Airlines. Fra 2006 til 2019 fløj det for China Airlines.

Store planer for dansk marked
Offensiven fra Corendon Airlines omfatter også det danske marked. I april påbegyndte flyselskabet flyvninger til Antalya fra både København, Billund og Aalborg. Og i løbet af denne sommer åbner selskabet baser i København og Billund, hvorfra der skal flyves til tyrkiske, spanske og græske destinationer.

Corendons planer om at bruge A330’eren på ruter fra Antalya til større europæiske byer kan dermed i realiteten også betyde, at flyet kommer til København. Corendon har ikke specificeret, hvilke ruter langdistanceflyet vil operere på.

I løbet af 2022 vil Corendon Airlines øge flåden af Boeing 737 MAX til seks fly, og disse åbner op for endnu flere muligheder for selskabet. Således er der overvejelser om ruter til fjernere destinationer som Kap Verde eller Dubai. Også fra det danske marked, lød det fra koncernchef Yildiray Karaer i april i år.

Tidligere i år har Corendon Airlines-koncernchefen desuden udtalt til STANDBY.dk, at det i første omgang handler om at lære det danske marked at kende. Men at der også arbejdes med planer om at sende danske gæster med rutefly til blandt andet Bali, Curacao i Caribien og Zanzibar. Det vides ikke, om selskabet også har planer om egne ruter til destinationer som disse.

 

Relaterede artikler:

God opstart for Corendon Airlines i Danmark

Corendon Airlines overvejer Dubai-ruter fra Danmark

DAT skal flyve for Corendon Airlines