Niels Holck-sagen blokerer tilsyneladende stadig for en rute mellem Delhi og København. I hvert fald bliver København endnu engang forbigået, når Air India til foråret åbner en rute til Wien med tre ugentlige afgange.
Det har længe været ventet, at Air India skulle finde sin ottende europæiske destination blandt to byer i Skandinavien. Stockholm-Arlanda og Københavns Lufthavn har nemlig længe været favorit til en ny rute fra det indiske flyselskab.
Nu er begge skandinaviske lufthavne overhalet indenom, da Wien-Schwechat lufthavnen løb med den nye rute. Fra den 6. april vil Air India flyve tre gange ugentligt mellem Delhi og den østrigske hovedstadslufthavn med Boeing 787-8 Dreamliner. Det betyder samtidig, at Austrian Airlines lukker selskabets rute til Dehi, der i dag betjenes seks gange ugentligt.
At det bliver Wien er ikke helt overaskende, da Air India angiveligt har ledt efter en Star Alliance-lufthavn til selskabets næste europæiske rute. Air India blev selv optaget i Star Alliance for et par år siden, og med et Star Alliance selskab til at understøtte ruten med fødetrafik er der større muligheder for at sikre en bæredygtig rute.
Som statsejet flyselskab har Air India angiveligt svært ved at se igennem fingre med, at danske Niels Holck medvirkede ved nedkastningen af omkring fire ton våben i Purulia-distriktet i Vestbengalen i Indien i 1995. Indien begærede ham udleveret fra Danmark til retsforfølgelse i Indien, hvilket Østre Landsret afviste i 2011. Siden da har forholdet mellem Danmark og Indien være noget nedkølet.
Skandinavien er gateway til Nordamerika
En rute til Skandinavien ville betyde, at Air India først og fremmest kan servicere den etniske trafik. Men vigtigere er, at København eller Stockholm kan benyttes som et bindeled mellem Indien og trafikken til USA
Hvis Air India havde valgt København som destination, var det herfra muligt at flyve videre med SAS til Chicago, New York-Newark, Miami, San Francisco samt Washington DC. Fra Stockholm kan SAS tlbyde ruter til New York-Newark, Chicago og Los Angeles.
Tilsyneladende er ruten fra Delhi til Wien lagt an på lokaltrafik samt transfertrafik til og fra Europa. Med en ankomst i Wien kl. 18.45 og en returflyvning kl. 22.45, er der ikke muligheder for at skabe forbindelse til Lufthansa-selskabets rutenetværk i Nordamerika. Her kan Austrian Airlines også kun byde på New York, Washington DC og Ottawa som destinationer.
Hidtil har Air India fløjet til syv byer i fem europæiske lande. Det er henholdsvis London, Birmingham, Frankfurt, Paris, Rom, Milano og Moskva.