London City Airport.

CPH-ejere køber en lufthavn mere

Den canadiske pensionskasse, som er medejer af Københavns Lufthavn, får nu en bid af en anden europæisk lufthavn.

Hvis canadiske skolelærere fra Ontario-regionen tager på sommerferie i Europa og lægger vejen forbi København, så har de gennem flere år kunnet kigge nærmere på den lufthavn, som de selv er medejere af. Ontario-lærernes pensionskasse er nemlig medejer af Københavns Lufthavn.

Nu får lærerne medejerskab til endnu en europæisk lufthavn. Det er den lille London City Airport, som Ontario Teachers’ Pension Plan sammen med Alberta Investment Management, Ontario Municipal Employees’ Retirement System og Kuwait Investment Authority har købt 75 procent af aktierne i fra Global Infrastructure Partners.

Parterne oplyser ikke salgsprisen, men ifølge britiske medier, så er salgsprisen sandsynligvis knap 20 mia. kroner. Køberne var oppe i mod et andet canadisk-ledet konsortium og en kinesisk investeringsbank. Global Infrastructure Partners kommer til at tjene godt på handlen, da man i 2006 kun gav omkring syv mia. kroner for de 75 procent af aktierne.

Flytte et andet sted hen
Udsigten til en handel til knap 20 mia. kroner fik fornylig en række af London City-lufthavnens største brugere til at advare om, at de vil trække sig ud af lufthavnen, hvis passager- og landingsafgifter bliver sat op for at kunne forrente den enorme investering hurtigere.

“Enhver potentiel ny ejer af London City Airport skal ikke være i tvivl om, at British Airways kan flytte flyene et andet sted hen, hvis stigende afgifter skal finansiere investeringen,“ sagde en talsmand fra International Airlines Group, der ejer British Airways, fornylig.

Truslen fra British Airways er understreget af det faktum, at selskabet i slutningen af maj måned flytter et Embraer 190-fly fra London City Airport til Stansted Airport for at betjene fire nye ruter. Det er første gang nogensinde, at British Airways åbner ruter fra lufthavnen i Stansted.

I alt 4,3 mio. passagerer rejste gennem London City Airport i 2015, og væksten var således på 18,4 procent. Men skal investeringen i lufthavnen tjenes hjem med en pris på to mia. pund, vil der gå 44 år baseret på det seneste driftsoverskud før renter, skatter og afskrivninger.